Vis enkelt innlegg
Gammel 10-12-23, 11:56   #29
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.753
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Alene"mødre med hund

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg synes man skal snu spørsmålet litt på hodet. Hva kan du tilby en valp og senere voksen hund? Se saken litt fra hundens side og husk at hunder er et flokkdyr. De fleste takler å være alene hjemme en arbeidsdag, men det betyr jo slett ikke at den trives med det. Jeg har også hatt en hund som var alene hjemme en hel arbeidsdag, og jeg trodde det var et lykkelig hundeliv, men når jeg ser hvordan de tre jeg har nå storkoser seg som flokk, og også hvordan de trives nå som de stort sett er sammen med meg hele dagen (siden jeg jobber mye hjemmefra), så skjønner jeg jo at dette med hundens behov for flokken sin, ikke skal undervurderes. Jeg vil gå så langt som til å si at man ikke bør ha en hund alene i en hel arbeidsdag.

Ellers tenker jeg at alle som skaffer seg en hund, må tenke gjennom om de vil ofre såpas mye av friheten sin som hundehold krever. Vil du være bundet til å alltid måtte komme deg raskest mulig hjem etter jobb, vil du ha muligheten til å spontant overnatte borte når ungene blir store nok til det, vil du kunne dra på helgetur eller ferie uten å måtte planlegge hundepass og ikke minst betale for det? Vi har våre på kennel når vi er bortreist og for en ukes ferie, koster det nesten 2.500 kr for en hund på kennel.


Hund er livsstil og en fantastisk hobby, men du skal ha tid og plass i livet ditt, både tidsmessig og økonomisk. En hund stjeler frihet og tid, men selvsagt tenker jo jeg som har en hel flokk at det er verdt hver krone, hver time (det er mange!) og hver ting vi forsaker. Men som sagt, det er ikke for alle, og skal du jobbe full tid, tenker jeg at du skal ha en veldig god plan for å unngå at du blir en av de mange som har en hund som blir liggende alene store deler av døgnet.

Spot on! Veldig bra.

Det er vi som velger å ha hund. Den velger ikke oss. Ut fra dette er det en selvfølge at vi skal gjøre alt vi kan for å ivareta dens behov.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat