Vis enkelt innlegg
Gammel 14-05-18, 13:30   #11
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strømper til rutaliv og rondastakk

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Når jeg var konfirmant, hadde alle jentene med to unntak rondastakk. Dette var på åttitallet. Når datteren min konfirmerte seg i fjor vår, hadde ingen rondastakk og dette er jo midt i kjerneområdet. 99% av konfirmantene velger Gudbrandsdalens festdrakt, inkludert min datter, men hun ville ha den grønne originalutgaven, ikke den langt vanligere blå eller svarte. Resten har bunader fra andre områder. Rondastakken har ikke den statusen den fortjener, og det er nok mange årsaker til det. En av de er industrisømmen som har tatt vekk variasjonsmulighetene og særpreget. I tillegg får man en veldig mye finere bunad når man syr med de gamle teknikkene og dropper symaskinen, mener jeg.

Jeg sitter i skrivende stund og gjør klar en rondastakk der selve stakken er en gammel håndvevd stakk og livet er er nytt silkebrokadeliv i grønt! Veldig fin kombinasjon, synes jeg.

Mamma gjør også dette for hånd, med spilesømmer, slitesnor og hva det nå heter alt. Blir veldig mye finere det ja! Den grønne festdrakta er forresten helt fantastisk! Skjønner godt at hun vil ha den.

Her er et bilde ea, av noen ulike varianter, fra helgas konfirmasjon. Min søster (venstre) og meg (midten) med hhv rødt og grønt damaskliv, og min datter (høyre) med rutaliv. Min datter har den som ble kjøpt ferdig på Husfliden på åttitallet en gang, den standardiserte varianten (litt stor til henne). Så er det min yngste datter, på det andre bildet, som har en nyere, håndsydd variant med rutaliv. Stripene i stakken til min søster er i kun rødt og svart, mens jentungene har litt grønt i sine i tillegg, og bittelitt hvitt. Min har relativt mye grønt. Som du ser har vi også ulike forkler. Dvs min yngste og min søster har vel samme (du har vel sydd en barnestakk med samme forkle som min, Lhi-My, hvis jeg er på rett insta-profil nå?)

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 02-01-20 kl 11:57.
My er ikke aktiv   Svar med sitat