Vis enkelt innlegg
Gammel 03-07-18, 14:34   #54
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tomatersuppe, da?

Greier helt fint å si r foran s.

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg har aldri hørt om tomatesuppe heller. Så med den sammenligninga burde du jo si ertsuppe.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

nei, jeg tror vel ikke dette handler om flertall- eller entall, men dialekt.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hey, det er dere som la opp til ulogikk i hvorfor dere sier ertersuppe, ikke jeg.


Altså, eg forsøkte eigentleg å viss korleis argumentet til Floksa var svakt. Men eg ser at dette blei den naturlege oppfølginga. -e og -s er vanlige fugebokstaver. -r er ikkje det, derfor tenker eg ikkje på -er i ertersuppe som ein fuge, slik Floksa legg det fram i sine eksempel. Eg tenker på det som erter, i fleirtal, utan fuge. Ertesuppe blir ert i eintal med fuge-e.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat