Vis enkelt innlegg
Gammel 07-08-17, 22:51   #365
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Det tar 20 timer, og så kommer 5 timers reisetid Oslo-Stockholm i tillegg. For oss er det fullstendig uaktuelt.

Jeg antar alder og antall unger virker inn? Det er definitivt stor forskjell på å reise med en 9-åring (som vi gjorde) og å reise med tre unger under 9 år.

For de som måtte være nysgjerrige på selve turen:

For oss gikk turen fra Oslo til Narvik (5,5 + 20 timer) overraskende greit. Vi dro fra Oslo rundt kl. 11.30 og var framme i Stockholm rundt kl. 17. Togsettet var ganske nytt og vi hadde godt med beinplass siden vi hadde fått seteplasser med bord mellom. (Det er vel generelt sett mer beinplass på tog enn på fly?) Vi hadde Internett-tilgang gjennom hele denne togturen og de 5,5 timene gikk overraskende fort. I Stockholm hadde vi rundt 3 timers ventetid, noe som var veldig passende for oss. Vi satte fra oss bagasjen i oppbevaringsbokser, og tok en liten gåtur i Stockholm. Spiste mat gjorde vi også (Restaurant Tang anbefales!), før vi satte oss på nattoget i 20-tiden.

På nattoget hadde vi egen kupé med tre senger. Etter å ha kommet på toget og orientert oss litt, ble det ganske raskt klart for leggetid. 9-åringen fikk den øverste sengen, og fikk dermed øvd litt på å klatre høyt uten å bli alt for redd. En veldig fin utfordring for henne, som er en forsiktig type. Jeg tror vi alle tre sov før klokka var 23.

Sovevognene var av en annen standard og alder (jeg syns selve lokomotivet gav assosiasjoner til Harry Potter ) enn toget mellom Oslo og Stockholm, men det dugde greit til formålet. Det ene dusjrommet per sovevogn var overraskende stort og praktisk, for eksempel. Jeg vil forresten ikke anbefale dette nattoget for folk som er sensitive på søvn. Det bråket ganske mye og det var mye risting, men jeg syns det var en del av sjarmen. Vi sov godt alle tre. Jeg har en mistanke om at nattog på andre strekninger i Sverige har nyere vogner, uten at jeg kan si det for sikkert.

Vi våknet i 8-tiden dagen etter. Da stod vi opp og spiste frokost i bistroen (altså matvognen). Vi hadde med litt tørrmat (knekkebrød, små bokser leverpostei, tubeost) men kjøpte også mat i bistroen. Det gav et fint avbrekk, og vi satt nok en time der mens vi spiste og pratet.

Så ble det noen timer i kupéen vår. 9-åringen lå i sin egen seng og leste, spilte på mobilen eller strikket. Jeg og mannen lå i hver vår ende av den nederste sengen og leste, hørte på lydbok eller spilte mobilspill. Etter noen timer kjørte vi også noen runder med quiz fra en medbrakt quiz-bok.

I lunsj-tiden tok vi en ny runde til bistroen, denne gangen for å få oss varmmat. Maten var helt grei (Billy-pizza og kylling m/pasta om jeg ikke husker feil) og relativt OK prismessig. Etter en times tid der, bar det tilbake til kupéen hvor vi begynte å pakke sammen og klargjøre oss for Narvik, hvor vi ankom i 16-tiden.

Naturen rundt Narvik er virkelig storslagen! Vi storkoste oss med å se ut av vinduet fra omtrent Riksgrensen og til vi var framme i Narvik. Man kan si hva man vil om Sverige og tog, men landskapet rundt er noe monotont.

Hjemturen startet litt før kl. 13. Denne delen av reisen var litt mer utfordrende, syns jeg, for det var så lenge før vi skulle legge oss. Men vi gjorde mye av det samme som vi gjorde motsatt vei: Brukte litt tid på å spise i bistroen, leste, spilte spill og ellers slappet av. Vi kom fram til Stockholm rundt kl. 9 dagen etter. Og her kommer det jeg tror var sjakktrekket vårt: Vi hadde da to dager med overnatting i Stockholm før vi dro hjem til Oslo. Jeg tror det ville vært slitsomt å dratt rett videre til Oslo, så jeg er glad vi gjorde det slik. Spesielt siden vi mellom Fetsund og Oslo måtte bytte til buss-for-tog, og 9-åringen lett blir bilsyk. Det holdt heldigvis akkurat. Fem minutter til, og jeg tror vi hadde avsluttet ferien med oppkast.

Alt i alt var dette en flott ferie hvor reisen ble en del av ferien. Jeg vet ikke om vi kommer til å gjøre noe lignende i framtiden, men uansett stod ikke denne reisemåten tilbake for en tur med fly.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat