Vis enkelt innlegg
Gammel 01-12-14, 11:18   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsforslag - vegetarisk/vegansk

I går hadde jeg forresten med meg lasagne på en stor vegansk potluck-fest i Stavanger. Alle skrøt og ville ha oppskriften. Den er billig og sunn, lages på få ingredienser og alt kan kjøpes på vanlig butikk, eller, næringsgjær må man jo ha fra helsekost eller nett (jeg bestiller fra iHerb), men den kan jo byttes ut med ost, vegansk ost kjøpes også flere steder nå.
Bare stek løk og hvitløk i litt olje, ha i revet gulrot og hakket stangselleri. Hell over en boks tomater og tilsett litt vann til litt over grønnsakene, så har du i 2-3 gode never røde tørre linser. La det småkoke til linsene er møre, ha i mer vann om det trengs. Ha i en terning grønnsaksbuljong, litt pepper og masse oregano/basilikum. Jeg hadde i litt timian også, og smakte til med en ts agavesirup.

Imens lager du bechamelsaus. Jeg smelter melkefritt margarin, har i mel og rører inn usøtet soyamelk til passe tykkelse. Har i en halv terning grønnsaksbuljong og masse næringsgjær (for ostesmak) og litt muskat og pepper. Lar det småkoke til melsmaken er borte, kanskje 5-10 minutter.

Legg tomatsaus, hvit saus og lasagneplater lagvis. Hvit saus på toppen. Alle jeg har servert denne til tror det er ost på toppen, det er ikke det, men den hvite sausen blir skikkelig ostete under steking.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat