Vis enkelt innlegg
Gammel 18-11-07, 01:44   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Doris Lessing: The Grass is Singing (Det synger i gresset)

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Dick er for øvrig ganske sympatisk, synes jeg, eller så sympatisk som man kan vente seg av en rhodesisk nybygger (og i hvert fall i forhold til den skrekkelige Charlie Slatter). Livsudyktig han også, selvsagt, men på en helt annen måte. Full av drømmer, ute av stand til å gjennomføre. Følsom og taus. Tar vare på jorda, behandler de svarte arbeiderne anstendig nok og med en viss forståelse.

Veldig på feil sted til feil tid, fikk jeg følelsen av. Han har en fin innstilling (sammenlignet med det som forventes av ham, ikke sammenlignet med dagens politiske korrekthet) til jorda og til arbeiderne sine, men han er altfor tafatt til å komme noen vei med det, så det er tydelig at en eventuell endring i hvordan de svarte behandles eller i hvordan man driver jordbruk, vil ikke komme fra ham.

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Hvorfor drepte egentlig Moses Mary? Var det hevn for piskingen? Var det fordi hun avviste ham like før? Hvor langt gikk egentlig forholdet?

Det tror jeg egentlig var den delen av boken jeg hadde vanskeligst for å forstå. Det virket nesten som om det noe bisarre forholdet mellom dem gjorde at de begge fjernet seg så langt fra "normalen" og det tankesettet de var vant til og vokst opp med at de mistet virkelighetskontakten og rett og slett ble "gale". Som om de begge tok en helt ny rolle, i betydningen teaterrolle - mordet virket jo nærmest regissert, og Mary visste hele dagen at Moses kom til å drepe henne. Det var noe ganske absurd ved hele avslutningen av boken som jeg synes var litt problematisk fordi resten av boken var så realistisk og distansert og "rasjonell", liksom.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat