Vis enkelt innlegg
Gammel 03-04-08, 09:10   #172
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Nei, det var Mim som kalte bergensbunaden for fjas. Du kalte bare oslobunaden (-drakten) for vås.

Ja, og som folkedrakt er den det. Jeg mener at den gir seg ut for å være noe den ikke er, og det er det som irriterer meg. Ved å bruke snittet fra f.eks en del Gudbrandsdalsbunader fra tidlig 1800-tall og samme type snitt på skjorte osv. så gir den seg ut for å være en folkedrakt, når ingen noensinne før den ble laget har gått i noe lignende. Den skal være for Oslo, men aper etter et plagg som ingen i Oslo på tidlig 1800-tall ville brukt. Jubileumsdrakten er ærlig. Den er inspirert av foldedrakttradisjonen, men gir seg ikke ut for å være noe den ikke er. Hvis man skal ha en bunad/drakt i Oslo og er interessert i å forholde seg til historien lengre tilbake enn tretti år, så er Akerdrakten en rekonstruksjon av hvordan folk gikk kledd i gamle Aker (deler av dagens Oslo) på et gitt tidspunkt.

Og så har jeg overhodet ikke sagt at alle på Oslo vest velger bunad kun etter lommeboka, det ville jo vært ganske dumt sagt, men jeg sier at noen gjør det.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat