Vis enkelt innlegg
Gammel 01-10-23, 14:22   #28
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.537
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å okkupere seter med bag, veske, bein osv.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tar sjelden toget kortere enn to timer i slengen. Jeg sitter å jobber og plukker ting ut og inn av sekken svært jevnlig. Toget er aldri fullt. Aldri. Skal jeg da stappe sekken i hattehylla og reise meg hvert 7 minutt for å hente/legge tilbake fordi jeg bare har betalt for et sete? Det er helt crazy. Virkelig.
Skulle toget mot all sedvane være fullt blir det jo noe helt annet, men mens toget IKKE er fullt og det er mye ledig kapasitet så skjønner jeg ikke greia?

Og hvorfor skal man være så innmari høflig alltid?
Jeg synes det er dårlig folkeskikk å velge setet med noens sekk i, om det er mange ledige seter (i riktig kjøreretning) å velge. Da overser man jo VELDIG tydelig signalene vedkommende sender ut. For alt du vet er den på bussen smitta av norovirus og prøver å komme seg hjem uten å smitte fler enn nødvendig.
Og jeg er helt enig i at man ikke kommuniserer «velkommen hit, her kan du sitte». Nettopp fordi man IKKE ønsker at noen skal sitte der.

Det blir noe litt annet på et tog, for da er det lenger mellom av- og påstigningene. Da går det an å flytte tingene sine i det folk kommer på, hvis det ser ut til å komme mange, også flytte dem tilbake hvis ingen velger å sette seg der. Det er noe annet på en full bybuss, der det stadig kommer på folk, og alternativet til sitteplass er å stå. Og det er jo der det først og fremst er et problem. Ikke på halvtomme tog.

Og nei, man må ikke alltid være høflig. Men jeg velger som sagt å være det, i dette henseendet, for å bidra til at ting glir lettere, med minst mulig ubehag for dem rundt meg. Det samme gjelder tilfeller som tidligere har vært diskutert, og hvor enkelte ikke ser ut til å skjønne hvorfor de skal ta hensyn. Som ved å flytte seg unna ved toppen av rulletrappa, stå til høyre, og somle minst mulig ved kassa når man handler. Slippe folk av bussen før man går inn, og trekke bakover i bakerste halvdel av bussen, i stedet for å stille seg midtveis og sperre veien, mens det pakkes med folk foran, når det er ledige seter bak. Man må ikke gjøre disse tingene, men jo flere som gjør det, jo bedre fungerer flyten der ute, når det er mye folk.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 01-10-23 kl 14:33.
My er ikke aktiv   Svar med sitat