Vis enkelt innlegg
Gammel 06-08-10, 14:02   #120
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Dette er typisk en etisk problemstilling i forhold til arbeidsgiver. Samme med elektroniske nøkkelkort. I mange typer bygg kunne man - teknologisk sett - ha registrert når folk er på jobb fordi man kunne ha lagret når kortet deres ble aktivisert. Er dette etisk sett ok?

Uten at jeg har noen referanser for hånden; jeg tror eneklte arbeidsgiverer i USA overvåker, og logger på tid, alle ansattes lokasjon i bygget til enhver tid. Og jeg syns ikke det er ok å overvåke og logge alt på den måten. Dette har det vært systemer (RFID) for flere steder jeg har jobbet i Norge også, men de har, så vidt jeg vet, ikke vært brukt til den typen logging, kun til adgangskontroll. Jeg er ikke sikker på hva loven sier, men vet at fagoreningene iallefall motsetter seg slik overvåking og logging. Jeg vet også at noen steder jeg har jobbet er dørloggene kun tilgjengelig på papir, og ikke lagret noe sted der man enkelt kan slå opp i dem. Bygget jeg jobber i nå kan bare logge dørpassering hvis jeg bruker kortet mitt aktivt. Men det er mulig jeg også hadde syns det var greit å bruke adgangskortet som stemplingsur, hvis det var den eneste som ble logget.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har ingen fasitsvar selv, men jeg synes i utgangspunktet at overvåkning man kan si nei til er greit. Jeg hadde feks syntes det var OK å få registrert arbeidstid på denne måten, hvis man kunne velge det bort og heller føre det manuelt. Samme med overvåkning av privatpersoner. Hvis mannen min hadde en spesiell interesse av å vite hvor jeg er fysisk (det er han som er GPS-en min, men han truer med å kjøpe meg en til jul ) og jeg synes det er OK, så må det være greit, tenker jeg?

Det å gjøre ting mot folk mot deres vilje er derimot ikke ok. Og da synes ikke jeg det spiller noen rolle om det man gjør er overvåkning, sex, bruke pengene deres, eller mate dem.

Selv om jeg generelt mener at alle skal få gjøre akkurat hva de vil så lenge det ikke skader andre, er jeg ikke sikker på at jeg syns en slik total overvåkning er etisk forsvarlig for samtykkende privatpersoner heller. Jeg mener at både overvåkeren og den som skal overvåkes bør tenke veldig nøye over om dette faktisk ikke kan føre til skade likevel. Og for meg er det ganske stor forskjell på å utøve makt over andre, og å overvåke dem, ved å pålegge dem ting som de, iallefall i teorien, kan unnlate å gjøre eller omgå, og å kontinuerlig overvåke dem med tenkiske løsninger (eller innleid hjelp), der den som blir overvåket ikke har noen kontroll over graden av overvåkning.

Ben "whatever turns your crank" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat