Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-22, 13:58   #38
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.999
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg synes diskusjoner om språkutvikling er veldig interessant, men det som gjør akkurat denne diskusjonen så spesiell er at den er så tett knyttet til svært personlige sider av noens identitet og selvbilde. For mange av disse menneskene er hvilke pronomen de ønsker å betegnes med et utfall av en svært gjennomgripende og ofte smertefull prosess. Da er jeg tilbøyelig til å bare akseptere i større grad enn ellers, for at de skal slippe opplevelsen av å måtte forsvare ønsket sitt om og om igjen. De kan jo ha svært personlige begrunnelser for de/dem kontra hen, og da blir de rent språklige argumentene litt irrelevante.

Ja, det samme tenker jeg.

Min indre språknerd kunne ønske seg noen nye, fine ord spesialdesignet for formålet, men hen klarer vel å tilpasse seg. Det er ikke min opplevelse som er viktig i dette.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat