Vis enkelt innlegg
Gammel 14-12-20, 23:21   #27
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.002
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg kommer fra en østlandsby med ganske bred dialekt, og jeg syns ungdommene snakket sånn som jeg gjorde. Hvertfall Pelle, Proffen og Lena. De som spilte narkomane hadde jo en litt fremmed sjargong.

Foreldrene til Pelle skal gjenspeile Ambjørnsens egen generasjon, og de snakker jo fortsatt litt sånn. Jeg har vært på noen bokbad med han, blant annet i Larvik hvor han vokste opp, og han ble bokbadet av en annen gammel 68-er. De hadde fortsatt den der «streit, ikke sant..»-shwungen når de snakket sammen. Han sier det jo i artikkelen også, at Pelle og Proffen skulle speile det at han la merke til at barna til de frikete vennene hans var så streite.

I dag eksponeres heldigvis de fleste for mange flere talemålsvarianter enn det NRK serverte i oppveksten min. Jeg tror nok at en tilsvarende film ville vært mindre fremmed i dag.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat