Vis enkelt innlegg
Gammel 29-12-10, 22:08   #848
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2010

1. Karl Ove Knausgård: Min kamp, tredje bok (holder stilen. Mye gjenkjennelig barndom her. 5.)
2. Dag Solstad: 17. roman (begynner veldig morsomt, men ender litt brått og lettvint. 4.)
3. Ingvar Ambjørnsen: Stalins øyne (klassisk "sliten" krim, grei tidtrøyte. 4.)
4. Line Blikstad: New Frontier Hotel (fin og rørende familieskildring med godt 50-tallsbilde. 5. Blikstad og jeg er visst firmenninger, og jeg liker det når hun skriver fra Trysil.)
5. Kristopher Schau: På vegne av venner (en god idé, og lesverdig essay, men renner litt ut i sanda. 4.
6. Torkil Damhaug: Flykt, måne (spennende og nesten i overkant gåtefull thriller. 4.)
7. Jan-Sverre Syvertsen: Prikkedøden (denne krimmen var verken særlig spennende eller troverdig. 3.)
8. Fredrik Skagen: Fritt fall (OK, men ikke så mye mer. 4.)
9. Roy Jacobsen: Den høyre armen (mørke små fortellinger, nesten litt deprimerende. 4.)
10. Vigdis Hjorth: Takk, ganske bra (kjedelige, uttværede beretninger om utroskap. 3.)
11. Stein Riverton: Jernvognen (krimklassiker som i dag kanskje er mest artig som antikvitet. 4.)
12. Karl Ove Knausgård: Min kamp, fjerde bok (jeg koser meg stadig, men her synes jeg det ble litt mange gjentakelser. 4.)
13. Levi Henriksen: De siste meterne hjem (korte tekster om farsrollen, småmorsomt og litt lettvint. 4.)
14. Åsa Linderborg: Meg eier ingen (litt langtekkelig, men tidvis rørende skildring av oppvekst med en alkoholisert far. 4.)
15. Jo Nesbø: Panserhjerte (intrigen kan man mene mangt om, men kunsten å fengsle leseren er viktigere. 5.)
16. Jan Mehlum: Din eneste venn (velskrevet og underholdende, men i overkant intrikat krim. 4.)
17. Ragnar Hovland: Ei vinterreise (småfin og underfundig dobbel reisebeskrivelse, kanskje en smule kjedelig. 4.)
18. Richard Yates: Revolutionary Road (velskrevet drama som tok seg opp etter noen innledende sjangerbestemmelsesproblemer. 4+.)
19. Laila Stien: Gjennom glass (lavmælte og fine noveller, taper seg litt mot slutten. 4.)
20. Åsa Larsson: Solstorm (nok en intetsigende og lite troverdig krim fra sektmiljø. 3.)
21. Nick Hornby: Fritt Fall (veldig typisk Hornby-historie, underholdende og ganske fin. 4.)
22. Katarina Mazetti: Gutten i graven ved siden av (for én gangs skyld må denne gretne anmelderen gripe til ord som "veldig søt og morsom". 5.)
23. Edv. Bull: Oslos historie (morsomt med 30-tallsoslohistorie for skoleungdom. 4.)
24. Camilla Läckberg: Predikanten (drivende og helt grei krim, igjen med litt religiøst tilsnitt. 4.)
25. Camilla Läckberg: Stenhuggaren (spennende nok, men ondskapen ble litt lite troverdig. 4.)
26. Camilla Läckberg: Olycksfågeln (igjen en helt OK krim, ganske spennende. 4.)
27. Håkan Nesser: De ensamma (deilig Barbarotti-krim som kommer seg etter en litt omstendelig start. 5/4.)
28. Camilla Läckberg: Isprinsessan (fin åpning på familievinklet krimserie fra Fjällbacka. 4.)
29. Stig Sæterbakken: Vandrebok (totalt ubegripelige, men sikkert dyptpløyende stubber. 3.)
30. Karl Ove Knausgård: Min kamp, femte bok (fortsatt gjenkjennelig og fint og trist - og litt mye. 5/4.)
31. Camilla Läckberg: Tyskungen (grei krim, men litt forutsigbar og lik tidligere historier. 4.)
32. Johan Theorin: Blodläge (litt rotete og ikke så overbevisende grøssende som forgjengerne. 4.)
33. Trude Marstein: Ingenting å angre på (Marsteins intense avkledning er sår og innsiktsfull, men litt langtekkelig. 5/4.)
34. Camilla Läckberg: Sjöjungfrun (fortsatt god tidtrøyte, men troverdigheten er ikke på topp. 4.)
35. Hans Petter Blad: De nysgjerrige (meget lettlest og småmorsomt fra studentmiljø i Paris. 4.)
36. Camilla Läckberg: Fyrvokteren (Läckberg holder stilen - synes intrigen tar seg litt opp her. 4/5.)
37. Tom Egeland: Lucifers evangelium (spennende nok, men ellers en blanding av fascinerende og fjollete. 4.)
38. Sigurd Christiansen: To levende og en død (medrivende, ikke minst interessant som et vitnesbyrd fra en annen litterær tid. 4.)
39. Denise Rudberg: Matilde (chick-lit fra "norsk"-svensk rikmannsmiljø - temmelig poeng- og hjelpeløst. 3/2.)
40. Jan Mehlum: Det annet kinn (kanskje ikke helt troverdig, men klassisk, spennende og morsom krim. 5/4.)
41. Tom Egeland: Fedrenes løgner (drivende fortalt, men litt mye av en macho eventyrfortelling for min smak. 4/3.)
42. Henning Mankell: Den orolige mannen (en smule langtrukken, men velkjent og litt vemodig Wallander-bok. 4.)
43. Bjørg Vik: Snart er det høst (velskrevne, helt greie noveller om hverdag, forhold og aldring. 4.)
44. Unn Conradi Andersen: Har vi henne nå? Kvinnelige forfatterskap og mediene (litt interessant og litt PK-studieflashback. 4.)[/quote]
45. J.M. Coetzee: Disgrace (tungt og dystert, men presist og tankevekkende fra Sør-Afrika. 4.)
46. Marianne Fastvold: Kjærlighet for viderekomne (strukturløs kjærlighetsroman med småfjollete surrealistiske innslag. 4/3. Identisk med V. Hjorths svakere stunder! )
47. Carin Gerhardsen: Pepparkakshuset (ganske spennende krim med sosialt tilsnitt - på det jevne. 4.)
48. Carin Gerhardsen: Mamma, pappa, barn (opprivende og vanskelig å legge fra seg, snedig og engasjerende. 4/5.)
49. Sara Kadefors: Borta bäst (småmorsom roman som blir litt uforløst. 4.)
50. Gunnar Staalesen: Vi skal arve vinden (ikke av de beste Veum-bøkene, manglet litt driv og overraskelsesmomenter. 4/3.)
51. Unni Lindell: Sukkerdøden (dessverre er både persontegninger og historie litt lite troverdige (og alle kommafeilene, da! ). 4/3.)
52. Mons Kallentoft: Midtvinterblod (ikke så verst spennende, men dette ble for pretensiøst og lyrisk for meg. 4/3.)
53. Nick Hornby: Juliet, Naked (morsom, lettlest og sjarmerende, men litt svakere etter hvert. 4/5.)
54. Jonas Gardell: En komikers uppväxt (både komisk, tragisk, gjenkjennelig og vakker barndomsskildring. 5.)
55. Ingvar Ambjørnsen: Hvite niggere (denne romana(!) var et hyggelig, men litt krampaktig gjensyn med den unge Ambjørnsen. 4.)
56. Maria Amelie: Ulovlig norsk (tankevekkende beretning fra en som oppholder seg ulovlig i Norge. 4.)
57. Jonas Gardell: Ett ufo gör entré (fortsatt morsomt, nært og trist om svensk ungdom. 5/4.)
58. Knut Nærum: Ø (definitivt humremorsomt, men ikke så mye mer. Å var bedre! 4.)
59. Guro Fløgstad og Anders Vaa: Norsk er et lite språk som er i ferd med å dø ut (sånn passe underholdende gjensyn med gamle fagtrakter. 4.)
60. Jonas Gardell: Fru Björks öden och äventyr (litt forutsigbar og Vigdis Hjorth-aktig roman om et kvinneliv som rakner. 4/3.)
61. Jonas Gardell: Jenny (den siste i Juha-trilogien blir litt uttværende, men har noen nydelige øyeblikk. 4.)
62. Håkan Nesser: Maskarna på Carmine Street (skjærer litt ut, men har stadig det deilig fengslende Nesser-varemerket. 4/5.)
63. Ola Wikander: De indoeuropeiske språkenes historie (fengslende og morsomt, men kanskje litt vel detaljert. 4/5.)
64. Henrik H. Langeland: Verdensmestrene (selv om fortellingen flyter godt nok, gaper Langeland over for mye i denne gutteboka. 4/3.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"

Sist redigert av Bluen : 30-12-10 kl 21:36.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat