Vis enkelt innlegg
Gammel 01-01-11, 11:52   #853
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2010

Dette ble mitt siste bidrag for 2010. Takk for flott deltagelse i 2010, og godt nytt leseår til alle som har vært med!

1. Tore Rem - Sin egen egen herre. En biografi om Jens Bjørneboe. Jeg likte denne biografien veldig godt, og kommer til å lese del 2 når den kommer ut.
2. Roy Jacobsen - Seierherrene En godt skrevet generasjonsroman.
3. Victoria Hislop - Øya Fin historie.
4. Tove Myhre - Tivolireise. En generasjons-prosa-roman. Nydelig skrevet!
5. Gabriel Kureishi - Gabriels gave Ikke så mye å skrive hjem om synes jeg.
6. Tore Renberg - Charlotte Isabel Hansen Denne boka likte jeg! Veldig!
7. Haruki Murakami - After Dark Forventningene var høye etter å ha lest Norwegian Wood, men denne boka fenget dessverre ikke.
8. Are Kalvø - Absolutt Oslo Kalvø blir aldri feil. Et smil og litt humring ligger jevnt på lur.
9. Tore Renberg - Farmor har kabel-tv Denne likte jeg!
10. Tore Renberg - Videogutten Mnjaei. Denne fikk jeg ikke taket på.
11. Marianne Fredriksson - Anna, Hanna og Johanna Generasjonsroman. Jeg likte veldig godt "Simon og eiketrærne" av samme forfatter, men denne boka var ikke like godt skrevet, og den var preget av litt dårlig oversettelse fra svensk til norsk.
12. Are Kalvø - Kunsten å være neger
13. Tore Renberg - Pixley Mapogo Litt skuffende etter oppturen med "Charlotte Isabel Hansen".
14. Daj Sijie - Balzac og den lille kinesiske syersken En nydelig bok om to gutter på omskolering under kulturrevolusjonen i Kina.
15. Bernhard Schlink - Høytleseren Veldig sterk bok! Har lyst til å få sett filmen også; "The Reader"
16. Erlend Loe - Muleum Mnja. Ikke det dårligeste jeg har lest av Loe, men heller ikke det beste.

Februar
17. Yan Lianke - Tjen folket! Nok en roman fra kulturrevolusjonen i Kina. Helt ok bok.
18. Arto Paasilinna - Kollektivt selvmord Denne var i kategorien; "Skal jeg gidde å lese ferdig?" Det var ikke temaet som ikke fenget, for jeg humret både her og der i Loes "Muleum".
19. Anne Cecilie Hopstock - Hvis jeg roper høyt nok Denne ble lest ut på null komma niks. Må tygge litt på den.
20. Anna Gavalda - Eg elska ho For en nydelig bok!
21. Per Petterson Ut og stjæle hester Sterk lesning. Periodevis litt mye detaljer for min smak.
22. Kader Abdolah - Huset ved moskeen Dette var sterk lesning!
23. Alan Bennett - En uvanlig leser Morsom og lettlest.
24. Erik Scjhenken - Jeg er ingen rasist Denne anbefales alle som på et eller annet vis var engasjert i Ali Farah-saken.
25. Jonas Rein Seehuus - Rødt, hvitt & skrått, Homofile og lesbiske i Norge gjennom 60 år Anbefales.
26. Erlend Loe - Stille dager i Mixing Part Ingen høydare akkurat.
27. Arnfinn Nordbø - Betre død enn homofil? God bok om det å "komme ut av skapet". Rimelig smal og rettet mot konservativt kristne miljøer. Egen del som omhandlet bibelen og homofili, med en del bibelsitater. Dette synes jeg er spesielt interessant (hva sier bibelen faktisk om homofili, og i hvordan skal man tolke det). Litt krevende lesning, siden jeg knapt noen sinne har tatt i en bibel.
28. Selma Lønning Aarø - En rekke avbrutte forsøk Festlig!
29. Are Kalvø og Steffen Kverneland Bibelen 2 *Gjesp* Dette var den kjedeligste boka fra Are Kalvø hittil.
30. Are Kalvø og Christine Hope - Norsk humor Grei lesning. Sitater fra andre bøker/romaner ga litt inspirasjon til videre lesning.
31. Selma Lønning Aarø - Venstre hånd over høyre skulder For en sterk bok!
32. Jonas Hassen Khemiri - Et øye rødt En eksotisk bok, både språkmessig og innholdsmessig. Annerledes.

Mars
33. Selma Lønning Aarø - Vil ni åka mera? En god bok, men ikke av hennes beste.
34. Edvard Hoem - Mors og fars historie Nydelig bok!
35. Selma Lønning Aarø - Stormfulle høyder Kjempemorsom!
36. Roy Jacobsen - Vidunderbarn Åh, denne var sterk.
37. Fagbokforfatter - Fagbok Har ikke lyst til å dele hvilken bok, men jeg har brukt mye tid på den så jeg tar den med i lista mi.
38. Siegfried Lenz - Et minutts stillhet Grei lesning.
39. Dr. Sofie Hexeberg - Frisk med lavkarbo Etter at skuffelsen over at dette var en bok og ikke en kokebok hadde lagt seg, ble fort nysgjerrigheten vekket. En god bok med detaljer rundt prøvesvar før/etter kostholdet samt pasienthistorier. Mer interessant enn fedonbøkene.
40. John O´Farell - Kan inneholde spor av nøtter Åh, dette var som å komme hjem. Totalt meg språklig sett, min humor, samt et poltisk budskap i bunn som engasjerer. Anbefales på det sterkeste!
41. Bjørn Gabrielsen - Lutefisk på prærien En morsom bok om forfatterens reise i Amerika, spekket med interessant informasjon og statistikk. Ikke så veldig gjennomført i forhold til temaet "norske røtter".

April
42. Xiaolu Guo - Fremmedordbok for kjærester En bok med en artig ramme og vri, språket til hovedpersonen bedrer seg ettersom hun blir bedre i engelsk.
43. Bjørn Gabrielsen - Asylsøker Bok utgitt med støtte fra NOAS. Nydelig bok med historier og flotte bilder, men spesielt opplysende var den ikke. Kanskje mest for folk med lite kunnskap om asylsøkere?
44. Gerd Brantenberg - Egalias døtre Oooh, for en fantastisk feministbok! Kjønnsroller snudd på hodet. PH isteden for BH, dam istedenfor man, kvinnesker istedenfor mennesker. Bloody Marius. Historien kunne sikkert vært bedre, men det blir bare en liten parantes. Det triste er at jeg ser boka som veldig aktuell i 2010 når den ble gitt ut i 1977.
45. Radio Yalla - Bli nordmann på 1-2-3 Småfestlig bok.
46. Kristopher Schau - På vegne av venner Denne boka ga meg fint lite egentlig.
47. Lindberg og Hansen-Møllerud Barn i balanse Tja, vet ikke helt jeg. Tidligere fedonbøker i barneinnpakning.
48. Marte Kjær Galtung - Kina. Folket, historien, politikken, kulturen Åh, denne likte jeg! Veldig oversiktlig og grei informasjonsbok om Kina.

Mai
49. Gerd Brantenberg - Opp alle jordens homofile Grei og småmorsom lesning. Sikkert revolusjonerende den gang boka kom ut i 1973.
50. Levi Henriksen - Mannen fra Montana Denne likte jeg veldig godt! Referat fra familiens reise i Amerika. Litt mye fremmede amerikadetaljer (for meg) i midten av boka. Men totalt sett morsom og god lesning.
51. Margaret Skjelbred - Mors bok Grei lesning.
52. Knut Nærum - Krig! Et eneste langt gjesp. Skuffende.
53. Edvard Hoem - Jordmor på jorda Nydelig bok!
54. Dai Sijie - Her muos omreisende divan Ikke min smak i det hele tatt, dessverre.
55. Torkil Andersen - Slank med ketolysekuren Grei lesning, men ikke mye nytt for egen del.

Juni
56. Jens Stoltenberg - Samtaler Denne likte jeg kjempegodt!
57. Aslam Ahsan - Regnbønn Forventningene til boka var lave. Historien var overraskende spennende og drivende, dog kun refererende. Litt refleksjoner kunne ha gjort seg.
58. Xinran - Tapte døtre Sterk, opplysende, men innimellom fæl bok om problematikken med jenter som blir bortadoptert eller drept i Kina.

Juli
59. Audun Tjomsland - En personlig reise i Amerika. Fra Kennedy til Obama. Denne boka har jeg brukt litt tid på å lese. Mye interessant om borgerrettighetsbevegelsen, presidentene fra Kennedy til Obama, vietnamkrigen m.m. Litt rotete lagt opp, kunne med fordel ha blitt gitt ut etter at Obama faktisk ble valgt og ikke før.
60. Kristin Von Hirsch - Barndom: 70-tallet Festlig gjensyn med 70-tallet. Jeg husker i grunn ikke så mye fra den tiden, så jeg må nok lese boka om 80-tallet også.
61. Ingunn Yssen og Marie Simonsen - Bråk! En bok i god feministånd. Det trengs blest om saken.
62. Kristin Von Hirch - Barndom 80-tallet Grei mimring.
63. Sue Monk Kidd og Ann Kidd Taylor Granateplene, En mor-datter-historie Godt skrevet, men det blir litt for mye følelser, drømmetydning og åndelige greier for min smak. De andre bøkene fra Sue Monk Kidd har jeg likt veldig godt.
64. Karl Ove Knaugård - Min kamp 1 Da har jeg ogå blitt en Knauser. Er litt uikker på hva jeg synes. Første del av boka gir meg Tore Renberg-vibber, og det er ikke nødvendigvis en dum ting. Siste del blir for dyster for min smak. Men han skriver godt, så jeg kommer til å begi meg videre på nr. 2.

August:
65. Jonas Gahr Støre - Å gjøre en forskjell Tidvis veldig interessant, tidvis litt kjedelig.
66. Eli Engum Hagen Gift med Carl. Elskerinne sekretær og hustru. Jeg tenkte jeg skulle gi Eli en sjanse. Hun forspilte den. Makan til nepeskrell skal man lete lenge etter.
67.Randi Berge Svendsen Bjørn - en biografi Vi snakker Eidsvåg. Jeg elsket boka!

September
68. Lutz og Allan Bedre uten brød Ikke av de beste lavkarbofaktabøkene jeg har lest.
69. Barack Obama Mot til å håpe: Tanker om å gjenerobre den amerikanske drømmen Denne må jeg lese om igjen når jeg har satt meg mer inn i det amerikanske politiske systemet. Den gikk litt trått, og siste delen av den skummet jeg kjapt igjennom.
70. Mads Gilbert og Erik Fosse Øyne i Gaza Sterk lesning.
71. Alf R. Jacobsen Krysseren Blücher Litt for smal for min smak, men sikkert interessant for folk som er mer oppdatert på historie. Formålet med boken virker å være og gjenopprette æren til oberst Birger Eriksen, som beordret beskytningen av Blücher.
72. Christer Fuglesang 13 døgn i verdensrommet Tidvis interessant lesning, tidvis skulle gjerne teksten vært illustrert med film eller bilder. Boka vekket lysten til å lære mer om romfart.
73. Thor Foseid Spis deg slank uten sult! Nå har jeg lest en del lavkarbobøker, så det var ikke så mye nytt. Men noe nytt var det, og en litt annen vinkling siden forfatteren i grunn ikke har faglig bakgrunn til å skrive en slik bok. Allikevel greit å ha lest siden jeg har handlet litt derfra, og filosofien der er litt annerledes enn den lavkarbofilosofien jeg har forholdt meg til.
74. Hanah Helseth Generasjon Sex Hadde høye forventninger til denne, og ble bittelitt skuffet. Men det var en del gode poenger som er verdt å ta med seg videre ifht. feministisk fokus.

Oktober
75. Kristian Lislerud navet som knakk Dette var svært interessant lesning for en som har fulgt prosessen fram til NAV fra innsiden. Kjente igjen en del av tankene til forfatteren, og fikk meg en vekker i forhold til velferdsstatens eksistens videre. Anbefales på det varmeste!
76. + 77. Karl Ove Knausgård Min kamp 2 og Min kamp 3 Disse to leste jeg på 3-4 dager på grunn av innleveringsfrist på biblioteket, ble litt overdose, men ikke tungt å komme igjennom synes jeg. Jeg har så mange tanker om bøkene fra Knausgård, men det blir litt for lite plass her. Jeg festet meg iallefall ved at han skriver rompe ett sted, og rumpe et annet. :fokuserer på det viktigste:
78. Jon Almaas Bare så du vet det Litt utdatert, men småmorsom.
79. Gerd Liv Valla Prosessen Jeg er glad for at jeg leste boka, det er en viktig bok synes jeg. Jeg synes Valla får godt fram problematikken etisk sett med Fougner-utvalgets arbeid.

November
80. Haakon Lie i samarbeid med Hilde Harbo og Hans Olav Lahlum Slik jeg ser det nå Denne boka likte jeg kjempegodt!
81. Karl Ove Knausgård Min kamp 4
82. Mustafa Can Tett inntil dagene Tidvis sterk og rørende, tidvis ikke like bra. Spesielt siste kapittel (hvor han tok sin mors stemme etter at hun var død) var pinlig, og gjorde noe med helhetsopplevelsen av boka.
83. Ingunn Yssen Vi kan alle bli den lille Etter å ha lest Valla sin beretning, synes jeg at det var viktig å lese Yssen sin også. Hovedtittelen på boka sier litt om det jeg reagerte mest på hos Valla sin bok, antydningene om at en ressurssterk person per def ikke kan bli mobbet.
84. Sara Gruen Vann til elefantene Ok lesning.
85. Selma Lønning Aarø Vekevis Jeg elsker nynorsk, men akkurat Selma Lønning Aarø foretrekker jeg på bokmål. Ok lesning, men ikke noe mer enn det. De morsomme poengene i boka har jeg fått med meg hos henne før. Mann, barn, fotball.
86. Karl Ove Knausgård Min kamp 5 Jeg leste boka ut på null komma niks og synes det er alt for lenge å vente på nr. 6, så jeg må vel konkludere med at jeg liker Knausgård sin skrivestil. Om jeg liker mannen er en annen sak.

Desember
87. Didrik Søderlind Kristen-Norge, En oppdagelsesreise Denne var informativ synes jeg. Går ikke så veldig i dybden på forskjellige kristne miljøer, men det er greit nok for meg som ikke kan så mye om de ulike miljøene fra før.
88. Frøy Lode Wiig Barndom 90-tallet Jeg synes alle disse bøkene er småmorsom mimring, egentlig.
89. Arne Heli Åpen om det forbudte Grei lesning, men ikke spesielt interessant heller. Sikkert en viktig bok i forhold til de homofiles historie i Norge.
90. Lisbeth Nilsen og Kari Marie Thorbjørnsen Den store norske kvinnesitatboka Dette må være den boka jeg har brukt lengst tid på å lese noen sinne. Lest i drypp her og der. Men jeg er glad jeg gjorde det. En god del gullkorn, også liker jeg tanken bak det å lage en slik bok.
91. Torstein Tranøy Vallas fall Etter å ha lest både Yssen og Valla sin versjon, fikk jeg lyst til å lese denne også. Den tar for seg saken mer nøytralt og i makroperspektiv, og synliggjør reaksjoner i LO og Ap ut i fra tilhørighet til venstre- og høyrefløy osv.
92. Levi Henriksen Bare mjuke pakker til jul Jeg liker Levi Henriksen sin skrivestil, men merket at jeg ikke var helt i stemning for denne boka nå. Tror jeg må lese den på nytt neste jul, kanskje i romjula når julefreden forhåpentligvis har senket seg.
93. Magnus E. Marsdal FRP på 1-2-3, Harde fakta om Fremskrittspartiets politikk Jeg ble først litt skuffet, siden jeg trodde dette var en oppfølger til FRP-koden, altså noe mer omfattende. Men innholdsmessig var den bra, mange gode argumenter og fakta å slå i bordet med.
94. Haruki Murakami Vest for solen, syd for grensen Denne boka likte jeg kjempegodt!
95. Anonym Kongepudler Jeg småhumret meg gjennom boka, selv om den nok hadde vært morsommere å lese den gang den kom ut. Kanskje aller mest morsom (evt. provoserende?) for de som tilhører kretsen til Ari og Trond og AP-miljøet.
96. Geir Helljesen Geir Helljesens valgskole Mye interessant i denne boka, også en del oppfriskning. En slik bok burde blitt sendt til alle landets førstegangsvelgere.
97. Jonas Gardell Slik går nok en dag fra våre liv for aldri mer å komme igjen Grei lesning.
98. Frode Øverli Pondus, Ti tette og en badehette Dette var en forfriskende avveksling etter en periode med mye politiske bøker. Hadde lest det meste siden vi abbonerer på bladet, men jeg humrer ved andregangslesning også.
99. Levi Henriksen Lukten av propan om morgenen En fin liten historie som nok kommer til å bli like fort glemt som den ble lest.
100. Ma Jian Beijing koma Dette var tidvis sterk lesning. En bok som gir et godt innblikk i situasjonen rundt studentopprøret i 1989, og i det å leve i en hverdag av "Storebror ser deg", resultatene av kulturrevolusjonen. Dog synes jeg boka kunne ha gjort seg i en noe kortere variant. 700 sider med store mengder navn og utallige situasjoner blant grupperinger innenfor den opprørske studentverdenen ble litt i overkant for meg. Jeg er likevel glad for at jeg leste den. Jeg har vært en del ganger på Tiananmenplassen, har bodd på et av hotellene som ble nevnt et par ganger i boka - det gjorde kanskje at jeg følte at en del av det som ble beskrevet ble litt mer virkelig for meg.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat