Tråd: Lavkarbo
Vis enkelt innlegg
Gammel 16-05-13, 11:00   #45
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.974
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavkarbo

Det er viktig å være klar over at begrepet lavkarbo favner mye. Det mange tenker når de hører begrepet lavkarbo, er lchf, men lavkarbo er mye mer enn det. Selv de som nå har begynt å snakke om grovkarbo snakker jo egentlig om lavkarbo, de har bare byttet ut begrepet fordi det er blitt belastende. Halverer man inntaket av karbohydrater i forhold til det myndighetene anbefaler, spiser man lavkarbo, men man er fortsatt langt unna lchf. Det er først når man kutter karbohydratene nesten helt, dvs til ca 5% at totalt energiinntak, at man kan tillate seg å spise "ubegrenset" med fett.

Lavkarbo for meg betyr i første omgang å bytte ut poteter med brokolli, bytte ut nudler med brokolli, bytte ut pasta og ris med grønnsaker, samt spise mer bønner. Det betyr å bytte ut "vanlig" grovbrød med hjemmebakt lavkarbobrød. Det betyr å bytte ut brødlunsjen min med en blandet salat. Litt mer omelett lager jeg også, som spises med grønnsaker til. Det betyr å lage mesteparten av maten fra bunnen av. Det betyr også at jeg ikke er redd for å tilsette fløte, creme fraiche etc. i suppene jeg lager. Det betyr å spise mer nøtter enn før, spesielt i tilfeller der jeg får lyst til å småspise. Og så betyr det å spise minimalt med godteri og sterkt begrense kakespising i forhold til det jeg gjorde tidligere.

Det blir lite karbohydrater til vanlig på dette kostholdet, men høres dette så usunt og farlig ut? Er fråtsing i grønnsaker, samt en liten økning i fettinntak, så ille?

I henhold til kostholdsanbefalningene som sier at man skal spise 50-60% karbohydrater sier det seg selv at når man kutter drastisk i karbohydratene øker andelen fett, selv i tilfeller der man ikke en gang spiser mer fett enn før. Men for at energiinntaket ikke skal bli for lavt, må man øke fettinntaket litt i forhold til tidligere. Slik er det bare.

Når det gjelder lavkarbo må man bare bestemme seg for hvem man vil tro på. Jeg var litt i tvil til å begynne med jeg også, på grunn av den massive skepsisen blant enkelte, men jeg merker jo hva dette kostholdet gjør med meg. Jeg har derfor valgt å tro på de som anbefaler kostholdet. Det høres helt logisk ut for meg at et kosthold med redusert inntak av karbohydrater er bedre for kroppen. Jeg har også sett flere eksempler på at såkalte fagfolk som er negative til kostholdet, faktisk ikke vet hva de snakker om da de kommer med feilinformasjon, og det gjør meg skeptisk. Jeg har også stor tro på at et kosthold som er mer likt det vi spiste i "tidenes morgen" er mer tilpasset kroppen vår enn all den foredlede maten vi spiser i dag.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat