Tråd: Dyrevelferd
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-01-10, 11:54   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.524
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevelferd

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg tror ikke det nødvendigvis er temaet som ikke fenger, men kanskje problemstillingen ikke er presentert på en fengende måte. Kjøttpriser er ikke noe som jeg noensinne har hatt en oppfatning av og jeg kan aldri huske at det har vært noen opprivende diskusjoner på FP om at kjøttprisen er for høy. At et av utgangspunktene for å dra i gang en diskusjon er at det klages mye på kjøttprisene i dette landet så må jeg innrømme at jeg faller ganske umiddelbart av lasset.

At folk flest i Norge synes maten vår er dyr, er det ingen tvil om.
Om det som er enda mer spennende er at mange synes dyrevelferd, økologisk, bærekraftig, miljøvennlig og krig og fred å sånt er shempeviktig.
Ulempen er at det ikke synes i forbruksmønsteret. Man ønsker større utvalg, riktigere produkter, bedre behandling av dyra men i realiteten kjøper man billigbola kylling i fra Sverige og indrefilet fra Brasil.
Det er liten samsvar mellom hva folk svarer når de blir spurt og hva folk faktisk GJØR når de handler.
Dessuten bør ikke en debatt om dyras velferd og egenverdi behøve masse spenstige framstillinger for fenge...

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Jeg vet lite om økonomi i norske fjøs. Korn, kjøtt og melkeproduksjon subsidieres jo men jeg ser klart for meg at den ordningen kanskje ikke er god nok, at det blir 'for' dyrt å drive produksjon som tvinger bønder ut i andre jobber.
Men det er vel ganske strenge krav til velferd i norske fjøs. Det handler vel om hvorvidt vi aksepterer disse kravene. At 'utetidene' til kua er gode nok for oss eller om vi i det hele tatt bryr oss ...
Vi bifaller vel ofte de norske kravene samtidig som vi gladelig kjører til Sverige for å kjøpe det billigste kjøttet ... Og EU har kanskje litt andre krav ...?
Mulig jeg er på jordet her, da må evt noen opplyse meg ...
Hvis det i det hele tatt gir noen mening ...

Realiteten i dag er at svært mange produserer god, norsk mat på dugnad.
Enten ved at en utearbeidene kone fprsørger familien, eller ved at begge jobber utenom og matproduksjonen er en hobby.
Det kan ikke bli god dyrevelferd av det!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat