Vis enkelt innlegg
Gammel 18-05-15, 19:58   #8
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Focaccia: bake i kveld, sette deig i kveld og bake i morgen, eller stå opp i otta

Du lager selvsagt min supergode eltefrie focaccia

Eltefri Focaccia

Ingredienser

500 gram hvetemel
ca 1,5 ts grovt havsalt
1/4 ts tørrgjær
Litt flytende honning
4 dl vann
frisk rosmarin
maldonsalt
god olivenolje

Fremgangsmåte

Bland det tørre godt sammen og rør inn vannet, til du får en ganske fast deig. Ringle over litt olivenolje og pass på at oljen fordeler seg rundt hele deigen. Dekk bakebollen med lokk eller plast og la deigen heve i 8-20 timer (jo lengre, desto bedre).
Kle en liten langpanne med bakepapir (min form er ca 32 x 22 cm). Bruk en slikkepott eller lignende og hvelv deigen oppi formen. Stryk deigen noenlunde jevnt utover. Dersom du ønsker oliven i foccaciaen kan du dytte noen nedi deigen. Ringle over litt god olivenolje, stikk gjerne noen friske rosmarinkvister nedi og strø litt flaksalt over. La deigen etterheve 30-60 minutter under klede.
Stekes ved 225 grader i 30-35 minutter, til brødet har en fin brunfarge og er gjennomstekt. Jeg pleier å først steke brødet på nederste rille i ca 25 minutter og deretter 5-10 minutter på midterste rille. Avkjøl foccaciaen på rist.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat