Vis enkelt innlegg
Gammel 14-01-18, 16:49   #42
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dunjakke til barn

Jeg lurer ellers litt på dette med dunjakke og "dunjakke". Er det ikke litt rart at produsentene kan kalle en jakke for dunjakke når den ikke inneholder dun? Noen ganger kan det rett og slett være litt vanskelig å vite om det egentlig er en dunjakke eller ikke. Slik som denne fra Wheat, som omtales over her. Hvis det er den jeg tror, så heter den "Down jacket Nik", i omtalen snakkes det om "naturlige materialer", men i produktspesifikasjonene står det at den består av 100% nylon, og ikke et ord om dun eller fjær. Men jeg tror kanskje den har dunfyll, og at det er ytterlaget som er i nylon, men jeg kan ikke se at det står noen steder, og ikke fordelingen mellom dun og fjær, og da blir jeg rett og slett litt forvirret.

Det er som sagt mulig denne har dunfyll, men jeg har sett det mange andre steder også, jakker som står oppført som "dunjakker", men som ikke inneholder dun. Er det bare jeg som reagerer på dette? Altså jeg mener ikke at jakken må inneholde dun for å være bra nok, ofte kan en jakke med syntetmateriale være minst like god og varm, i tillegg til at de tåler mer. Men hvis selgeren eller produsenten kaller det en dunjakke, så skal det vel være en dunjakke? Jeg kjenner at jeg blir litt irritert når det da ikke er dun involvert i det hele tatt, for jeg liker ikke å bli lurt. For meg blir det som å skrive "ullgenser" om en genser i 100% akryl, "ullundertøy" om syntetisk superundertøy, eller "bomullsskjorte" om en skjorte i 100% polyester.

Eller har "dunjakke" bare blitt en fellesbetegnelse for jakker av en bestemt utforming, uavhengig av materiale (omtrent som stearinlys ), og det er bare jeg som ikke helt henger med?

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 14-01-18 kl 16:55.
My er ikke aktiv   Svar med sitat