Tråd: Rusreformen!
Vis enkelt innlegg
Gammel 25-04-21, 09:44   #27
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.217
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rusreformen!

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er jo åpenbart at f.eks ungdom vil likestille avkriminalisering legalisering, og at økningen i den aldersgruppen vil være markant.

Dette er ikke åpenbart for meg. Hvorfor er det åpenbart for deg? Har du noen kilder eller forskningsresultater som viser at en avkriminalisering vil føre til at økningen i narkotikabruk blant ungdom vil være "markant"?

Det er i dag ikke ulovlig for ungdom under 18 å drikke alkohol. Mener du det burde vært kriminalisert? Vil ikke mye av det du sier om narkotika også gjelde for alkohol?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har liten respekt for de argeste tilhengerne av rusreformen, må jeg innrømme. Mange av dem er jo egentlig for legalisering, hvorfor ikke bare si at det er det man ønsker, heller enn å bruke sårbare grupper som ungdom og narkomane som alibi?

Det var litt av en påstand. Det kan være mange grunner til at man er for legalisering. Det finnes nok eksempler på at hasj kan ha god terapeutisk virkning på alt fra kvalme etter kreftbehandling til Parkinson. Jeg syns det blir ganske fordomsfullt å si at mennesker som ivrer for slik behandling bruker sårbare ungdommer og narkomane som alibi.

Og er det virkelig slik at disse sårbare ungdommene vil begynne med narkotika i større grad enn nå, om det skulle bli straffefritak? Ligger det ikke rett og slett i sårbare ungdommers natur å prøve ut ting, uavhengig av straffenivå?

Selv føler jeg at motstandere av rusreformen skyver sårbar ungdom foran seg heller enn å ta tak i den helt klart enormt store rosa elefanten i rommet:

Vi har en ruspolitikk som absolutt ikke fungerer. Når vi vet at de aller fleste tunge rusmisbrukere har store traumer bak seg, så blir det ganske idiotisk å skulle trykke dem ytterligere ned ved å straffe dem for å medisinere noe vi som samfunn helt opplagt ikke klarer å håndtere.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat