Vis enkelt innlegg
Gammel 05-07-17, 11:36   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lys lett og munter bok som egner seg for høytlesning til en 12-åring?

Jeg leser fortsatt for 12-åringen om kveldene, en av dagens koseligste stunder. Nå er vi snart ferdige med Miss Peregrins merkverdige barn, bok 2, og trenger å finne ei ny bok å begynne på etter denne, men nå vil vi ha noe helt annet.

Hennes preferanser:
På grunn av mye slitsom tankevirksomhet om dagen ønsker hun ei bok som er av den lette og lyse typen, som ikke er gjennomgående dyster eller trist, og der ingen blir alvorlig syke eller dør (om det er triste episoder eller problemer innimellom, så er det selvsagt greit, så lenge det er fint beskrevet og det ikke er en mørk stemning i boka). Den må ikke nødvendigvis være krampelattermorsom, det holder at den bare er hyggelig. Romantikk og kjærlighet går til en viss grad, så lenge det ikke bikker over til scener av mer seksuell art, som kan bli kleint når mamma leser det (og det skal ikke så mye til). Happy ending er et must.

Mine preferanser:
En viss tykkelse på boka. Ingen illustrasjoner med tegneseriestriper og kreisi fonter, i dagboksjangeren (som hun heller ikke er særlig begeistret for). Såpass avansert at hun ikke like gjerne leser den selv på tre kvelder.

Som eksempel nevnte hun selv "sånn som Anne fra Bjørkely og Den Hemmelige Hagen og sånn" (ja, folk dør vel der også, men det er ikke hovedfokuset i alle fall). Så om boka er ny eller gammel har ingen betydning.

Akkurat nå er jeg ganske tom for ideer, jeg ser bare fantasy, krim og kreisi dagbok overalt. Eller bøker beregnet på yngre barn, så jeg prøver å tenke i nye baner.

Noen som har tips eller forslag?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat