Vis enkelt innlegg
Gammel 11-11-08, 11:08   #26
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: De sinte guttene og jentene

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det er skremmende å høre at utdanningen er såpass mangelfull. Da kan jeg forstå at man føler på at man kommer til kort.
Tror som deg at problemet er sammensatt, det viser seg jo ofte i det at man gjerne har en overdiagnostisering av ADHD hvor det gjerne viser seg i ettertid at det er andre ting barnet sliter med. Tror at man ved god og målrettet jobbing kan hjelpe noen av de som spiller sin rolle, men det er tidkrevende og hvilken lærer har tid til det? Selv fikk jeg i fjor frigitt tid til å drive med den type ting, et rent behandlingsopplegg for en ungdom.



Hadde det vært så enkelt! Jeg beundrer de foreldrene som klarer å stå på til tross for behandlingen de får i systemet. Hatten av for alle sammen.

Det som viser seg er desverre at barn og unge av ressurssvake foreldre kommer veldig skrått ut i livet. Når det kommer til foreldre med store ressurser ser man at de også kan bli så slitne av alt sammen at de til slutt gir opp. Det handler ofte om det at de ikke får hjelp, de har lite avlastning, de får ingen foreldreveiledning hverken fra skolen eller fra andre instanser.

Synes det blir å simplifisere ved å si at det kun er de med store ressurser på foreldresiden som klarer seg. Det er nok flest av dem men at dette er den eneste faktoren for å lykkes mener jeg ikke er riktig.

Enig i at jeg forenklet, det var ment som du beskriver, sjansen for at det skal gå bra er større der hvor foreldrene er ressurssterke, men det betyr ikke at det alltid går bra med de ressurssterke og aldri går bra med de ressurssvake.

Men jeg tror at også skolen og hjelpeinstansene strekker seg lengre for barn fra ressurssterke familier enn de fra mer ressurssvake familier. Litt uklart hvorfor, men kanskje litt fordi de føler at foreldrene jobber med samme sak som skole / hjelpeinstanser, kanskje fordi foreldrene er "masete" og aldri gir seg, kanskje fordi de ressurssvake blir "glemt" (på bekostning av ressurssterke?), eller kanskje noe helt annet.

Jeg ser i hvertfall i vårt dagligliv at vi (jeg anser oss som en ressurssterk familie) får mye mer hjelp og støtte enn andre vi kjenner som er litt mindre ressurssterke (f.eks. familier hvor foreldrene er dårlige til å uttrykke seg skriftlig og / eller muntlig). Dette helt uavhengig av barnas reelle behov. Kanskje har mitt barn til og med mindre behov enn enkelte andre barn, men får likevel mer hjelp, fordi vi foreldre står på barrikadene og krever og krever hele tiden.

Vi har hatt noen samtaler med spesielt en familie, som stadig uttrykker overraskelse over at vi f.eks. får gjennomslag for ting, at vi har fått i stand møte med skole, ppt og bup - mens de selv har gått i månedsvis og ventet på det samme, osv. Men de krever ikke like mye som oss. Selv om de burde gjort det.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat