Vis enkelt innlegg
Gammel 08-03-19, 14:18   #13
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Løping - frustrasjon

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Når jeg løper intervaller i sone 3, f.eks. er planen noen lengere drag i pulsområde 152 - 162, til sammen 25- 30 minutter i sonen. Men er det noe poeng i pausene, egentlig? Jeg holder ut leeeenge med puls på rundt 162. Kan jeg ikke bare ta det hele som et langt drag i den sonen når jeg først er der? Da vil jeg riktignok måtte ta ned tempoet når jeg først er oppe i det rette pulsområdet for ikke å gå enda høyere, men allikevel?

Man kan godt løpe ett, sammenhengende drag i sone 3 som en avveksling til vanlige intervaller. Da kalles det tempoøkt.
Men poenget med intervalltrening er at man skal kunne klare å holde samme fart gjennom hele intervalltiden (med mindre man planlegger et annet tempo i deler av økta hvis man f eks skal løpe drag med veldig ulik lengde etter hverandre.)

Hvorfor vil du etterhvert måtte sette ned farta hvis du løper tempoøkt? Fordi du går over i sone 4 hvis ikke, eller fordi du ikke klarer å holde farta så lenge?

Hvis det er fordi du bikker over i sone 4 på slutten, er det greit. Bare pass på at du får nok restitusjon før neste økt. Er det fordi du ikke klarer å holde farta oppe, bør du enten dele opp draget i intervaller eller sette ned farta litt så du klarer å gjennomføre hele draget. Grunnen til at man deler høypulsøkter inn i intervaller fremfor å løpe alt som ett drag, er at man når man løper intervaller samlet sett klarer å holde høyere fart over lengre tid. Samtidig er tempoøkter veldig bra trening, særlig for dem som løper løp. Et løp er jo et eneste langt tempodrag.

Banana, om en times tid skal jeg løpe en økt der jeg skal ha 2 intervaller på 20 minutter hver. Det blir i effekt som å løpe en tempoøkt to ganger. Jeg kommer sikkert til å ha deler av økta i sone 4 fordi dragene er så lange selv om jeg legger meg omtrent på terskel. Du kan jo gå inn i Garmin etterpå og se hvordan pulsgrafen blir seende ut. Jeg kommer nok til å legge meg litt under den farta jeg pleier å ha på terskeldrag (ca 0,2 km/t under) fordi dragene er så sykt lange og jeg knallforkjølet. Pulsen vil nemlig normalt stige utover i en økt på samme intensitet og blir gjerne litt høyere på tempodrag enn på kortere intervaller.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat