Vis enkelt innlegg
Gammel 14-03-19, 21:43   #35
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Jeg har tibetansk terrier og en labrador. Jeg har hatt mange labradorer (via førerhundskolene) og også et par andre raser. Tibetansk terrierrasen kom inn i livet mitt for to år siden. Jeg har stor, stor sans for tibetansk terrier, det er en utrolig fascinerende rase. Den er helt annerledes enn alt jeg har hatt av hunder. Ofte sies det at rasen er 1/3 hund, 1/3 katt og 1/3 menneske og det er egentlig ganske beskrivende. Den er smart og lettlært, men utrolig sta og selvstendig. Den kommuniserer mer enn noen annen rase jeg har vært borti og det er både positivt og negativt. Lydspekteret er enormt og inneholder alt fra intense klagende triste ulvehyl til et utall smålyder og bjeffing. Vi kan ha lange samtaler med hunden og hun viser tydelig hva hun ønsker. Rasen klatrer som en katt, leker som en katt og har en fascinerende kroppsbeherskelse. De er kjent for å være oppfinnsomme og rampete. Min 1,5 år gamle tispe flytter feks stadig vekk en kjøkkenstol fra bordet til kjøkkenbenken 1,5 meter unna for så å hoppe opp på stolen og videre til benken for å stjele kattens mat. Det har jeg aldri sett andre hunder gjøre.

Rasen krever lite mosjon, men desto mer hjernetrim. Det er en gjeter- og vokterrase som passer godt på hus og familie. De er ikke aggressive, men varsler. Min tispe bjeffer i overkant mye og jeg har ikke klart å dempe det. Jeg bor landlig til uten naboer, så det går greit. Dette varierer selvsagt fra individ til individ, men rasen er kjent for å kunne bjeffe en del.

Forøvrig en sunn, frisk og morsom rase med en praktisk størrelse. Min tispe veier 11 kg. Det er forøvrig ingen terrier, rasen har feilaktig fått navnet sitt.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat