Vis enkelt innlegg
Gammel 22-08-19, 23:42   #39
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Vi har totalrenovert et hus, i oktober er det 1 år siden vi kjøpte. Vi håper å flytte i oktober/november i år.

1. arkitekt på befaring, gjennomgått flere utkast og justert.

2. Finn en entreprenør som står som ansvarshavende.

(3. Møte med kommunen, forhåndskonferanse, det er dyrt å sende byggesøknader feil. Søknader til kommunen tar tid.) Her har dere kontroll skjønner jeg.

4. Jeg har laget meg en inspo bok, hvert rom i hele boligen har fått 2 sider hver. Hvert rom er målsatt og "møblert", lyssatt og farger m.m er ført inn.

Vi har satt bort alt, graving, bygging, vvs, elektro, eneste vi har rivd store deler av huset selv. Men det er mye å ta stilling til underveis i prosessen, jeg tror jeg I snitt snakker med en av håndverkerne annen hver dag, små ting som må justeres, endres. Vi har super dialog med dem alle, så det er ikke noe "stress", men det er mye man skal ta stilling til hele tiden.

Vi har spart mye på å ta søppelhåndteringen selv, vi er nøyere med sortering og rydding. Vi fikk noen overraskelser med de første containerene, fjerning av søppel er utrolig dyrt om man ikke er nøye med sortering. Vi bor 5 min unna nyhuset, så mannen tusler litt hver dag, jeg tusler hjemme og får orden på alt vi skal flytte, kaste, sortere, organisere.

Jeg har brukt tommestokken mye for å få eksakte mål, en ting er hva arkitekt tegner, noe helt annet er hva man faktisk får kjøpt på standard mål, som f.eks garderobeskap. Vi flyttet 2 vegger 5 cm for å få plass til 3 hele skap, istedenfor 2 skap og masse ubrukelig "luft".

Man får forresten solgt det utroligste på finn.no. Vi har skiftet bærekonsteuksjon og fjernet ståldragere, de dragerene ble vi kvitt på et knips og fikk godt betalt. Samme med tredragerene over de gamle vinduene, mange henvendelser og vi slapp å kaste.

Ang graver, innhent priser og sjekk om det er boligutbyggelse som trenger fyllmasse i nærheten. Vi sparte 150.000 på å få levert de rene massene til en byggeplass, fremfor å kjøre det til det lokale avfallsdeponiet.

Det er lang leveringstid på ytterdør, vinduer og trapp. (8-12 uker)

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 22-08-19 kl 23:54.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat