Vis enkelt innlegg
Gammel 14-10-20, 14:25   #26
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaskefirma bruker kortere tid enn de har priset for

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Men har du fått fakturaen enda? Du skriver at tilbudet er basert på et estimat av antall timer. De har brukt færre timer enn estimert. Men hvor mange timer har de fakturert for?

Eller ble det avtalt en fastpris etter deres estimat for hvor mange timer som måtte til?

Det er en forskjell her føler jeg. Dersom de fakturerer for antall timer, så skal du jo ikke betale for flere timer enn det som faktisk er brukt. Dersom dere avtalte en fast pris basert på estimat av tidsforbruk så er det en risiko for både deg og firma. Det kunne gått begge veier, og de er nødt for å "ta i litt" på antall estimerte timer på grunn av uforutsette ting som kan skje.

Vi hadde et malerfirma her en gang for å gjøre en jobb innvendig. De estimerte å bruke rundt 100 timer. Vi avtalte timespris, og de endte med å bruke 200 timer. Så kan man jo lure på hvem som tjente på det. Nå fikk vi litt avslag, da vi kunne dokumentere at den ene ansatte sto vel så mye ute og røykte og snakket i telefonen som han var inne og jobbet. Hans private telefonsamtaler og utstrakte røykepauser var vi ikke så innmari happy for å betale for altså.

Jeg mener jo at er estimat som avviker mye bør få konsekvenser for den som estimerer også, jeg. Det blir jo ekstremt feil om man estimerer lavt antall timer for å få jobben, og så plutselig dobler timeantallet med et «sorry, vennligst betalt». I konsulentbransjen må vi skrive endringsmeldinger og få godkjenning på ytterligere bruk av timer.

En ting er om man sier «jeg har ingen ide om hvor langt tid dette vil ta, det kan ta mellom 5 og 15 timer» og så ender opp med å bruke 5, 10 eller 15 timer - of man betaler enten per time eller en fasttid. Men å estimere 50% flere timer. Eller 100% eller whatever, synes jeg er ekstremt lite proft.

Men ja. Får du en regning på «13 timer vask a x kroner», hadde jeg protestert. Da fakturerer de for flere timer enn de har brukt. Får du en regning på «x antall kroner for vask» så stiller du svakere, for da har du inngått en fastpris på oppdraget, selv om estimatet var på trynet feil.

Men sånn summa summarum så blir det jo lesson learned til en annen gang - få fastpris, eller betal per time. Men det siste kan jo, som Bloppy sier, slå feil ut det også. Om de ender opp med å doble antall timer i estimatet.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat