Vis enkelt innlegg
Gammel 04-02-19, 21:18   #4
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.036
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan hjelpe meg med matte (s1 i vgs) Prosentregning

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Tusen takk, apan! (men litt flisespikking fra min side: Burde ikke spørsmålet ha vært: Vis hva som er den månedlige vekstfaktoren? For dette er jo strengt tatt ikke et gjennomsnitt?)

PS! Datteren min har Sinus - hun spør om du har noen mattebøker å anbefale? (Jeg også synes den er dårlige på forklaringer. Det har vært flere ganger de spør om ting som ikke er vist i boken før flere kapittel senere)

Jo. Det er et gjennomsnitt. Fordi man da forutsetter at økningen er lik hver måned. Man kunne sett for seg at den ikke var lik hver måned, men likevel ble 6% på ett år.

Jeg har selv undervist etter Sigma, det er Gyldendal sin. Den er egentlig ikke så god på forklaringer heller. Dog tror jeg akkurat dette er vist der.

Aschehougs går for å være best for forklaringer så vidt jeg vet:
https://www.adlibris.com/no/bok/mate...SABEgJIO_D_BwE
Men den kan være komplisert for elever som ikke er så sterke i faget (har vært en innvending. Alt kommer an på øyet som ser).

Jeg har ikke vært involvert i fagbokdiskusjoner i matematikk på noen år, så jeg er ikke helt oppdatert, men om hun kan få sett på Aschehougs, kan det være verdt det.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat