Vis enkelt innlegg
Gammel 08-02-19, 07:31   #16
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.749
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lei av å være trett, endring i kosthold?

Jeg ble mer bevisst på kosthold da jeg fikk leddgikt for nesten 20 år siden. Ikke bare kostholdet, men livsstil generelt, og har nå alltid et mål om å dekke grunnleggende behov best mulig. Ta ansvar for min egen grunnmur, så får jeg heller toppe med nødvendige medisiner. Dette innebærer nok søvn, lystbetont aktivitet/trening, et ganske sunt kosthold og reduksjon av unødvendig stress og bekymringer.

For å si litt om kostholdet; jeg er ganske langt fra lavkarbo, men de kornproduktene jeg spiser er grove. Liker faktisk ikke fine brødtyper, men velger så grovt som mulig. Havregrøt til frokost, frukt, gulrot, cherrytomater e.l. som mellommåltid og som regel knekkebrød til lunsj. Pålegget varierer fra hummus og diverse bønnestuinger til ost og sardiner. Blir et eller to mellommåltider før middag, oftest en frukt, et knekkebrød, salte kjeks med brie etc. Det er ikke alltid jeg lager middag, Et par ganger i uka erstatter jeg middagen med brødmat, men når jeg har middag er det fisk, (minst to ganger i uka) kylling eller diverse vegetargreier det går i. Mye belgfukter i supper eller i former i steikovn. Bruker generelt mye grønnsaker. Som regel spiser jeg en stripe mørk sjokolade hver dag, ofte en porsjon iskrem eller sorbet også. Er heldigvis ikke typer som blir veldig sulten eller godtesyk på kvelden, min "matdag" slutter rundt kl 18, etter det er jeg ikke sulten.

Jeg drikker et par kopper kaffe, og en til to kopper te hver dag, pluss vann. Vanligvis aldri noe annet, men juice til hyttefrokosten og små shots med Limoncello eller Amaretto forekommer. Tar tilskudd av d-vitaminer, verdiene nå ligger rundt 130, ingen andre tilskudd.

Jeg er langt fra noen ungdom, nærmer meg så smått pensjonsalder, men har veldig bra med energi og jobber 100%. Ingen vondter eller stive muskler, kun de smertene som naturlig følger med leddgikt. Løper 2-3 ganger i uka, går mye tur med hunden i heiene rundt byen her og prøver å hjelpe litt til med baby-barnebarn når jeg kan. Døgnrytmen er kanskje noe ekstrem, står opp i 4.30-5-tida og batteriet tømmes brått rundt 21-21.30.

Jeg skal ikke påstå at energinivået mitt er et direkte resultat av et ok kosthold og/eller livsstil generelt, men noe funker tydeligvis her og why change a winning horse?

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat