Vis enkelt innlegg
Gammel 08-02-18, 11:52   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Kommer jeg aldri til å lære å løpe?

Jeg har løpt - trodde jeg - i noen år. Litt til og fra. For 5-6 år siden kunne jeg løpe 7 km sammenhengende i en nokså flat løype langs asfalt- og grusveier, det tok en times tid og jeg ble egentlig aldri raskere uansett hva jeg gjorde. Etter det har det gått litt nedover pga. diverse vondter som alltid kommer tilbake.

I tillegg har jeg nå skjønt at jeg aldri har løpt, jeg har jogget eller til og med bare "tuslet" (http://www.ingridkristiansen.com/2016/06/16/12755/).

Jeg har, for å prøve å pådra meg mindre smerter etter "løping", fått innspill på løpeteknikk og derav tips for å lære å løpe på forfoten. Det går (gikk) egentlig fint, og til å begynne med fikk jeg mindre vondt både i fot og hamstrings. Jeg har startet utrolig rolig, bestemt meg for å følge programmet som ligger et stykke nede på denne siden, og som ser slik ut:

1. 10mins (Run 1/Walk 1) x 5
2. 15mins (Run 2/Walk 1) x 5
3. 20mins (Run 3/Walk 1) x 5
4. 25mins (Run 4/Walk 1) x 5
5. 30mins (Run 8/Walk 2) x 3
6. 35mins (Run 10/Walk 1:40) x 3
7. 40mins (Run 12/Walk 1:20) x 3
8. 45mins (Run 14/Walk 1) x 3
9. 50mins (Run 15/Walk 1:40) x 3
10. 55mins (Run 17/Walk 1:20) x 3
11. 60mins (Run 19/Walk 1) x 3
12. Run 60mins

Tanken er å lære å løpe på fremfoten med mål om ikke alltid å få vondt når jeg trener jevnlig, som sagt, ikke å bli barfotløper eller noe sånt. Jeg har gjort hvert trinn i flere treningsøker før jeg har gått til neste trinn og jeg har trenet styrke for føtter, ben og rumpe parallelt og mer kondisjon på romaskin og ellipsemaskin, jeg ønsker virkelig å få til dette. Jeg er fortsatt ikke lenger enn på trinn 3, altså hvor jeg løper 5 x 3 minutter. Jeg har aldri kunnet gi maks fordi uansett hvor rolig jeg tar det, uansett hva jeg gjør, så ender jeg alltid med vondter og kommer meg aldri videre. Men det vil jeg nå.

Men hva skjer? Etter 3-4 uker kommer vondtene i hamstrings og hofta tilbake. Og jeg klarer ikke hverken å løpe "der jeg er" i programmet, eller noe annet. Rykk tilbake til start. Jeg er fortsatt bare en "tusler". Jeg kommer ikke videre. Jeg lærer aldri å løpe. Hvorfor? Hva er galt med meg?

Og uansett hvor mye jeg trener, hvordan jeg trener, uan-f***-sett så blir jeg ALLTID støl. Alltid. Why? Uansett hvor mye jeg løper, hvor ofte, hvor langt, så har jeg alltid puls på 170 selv om jeg løper laaaaaangsomt. Hva feiler det meg?

Dette var mye syting, men jeg er helt fortvilet nå. Jeg vil kunne løpe. Jeg liker å løpe. Jeg vil kunne ta meg en tur på 5-10 km i skogen uten å ha vondt i føtter og hamstrings. Jeg trenger ikke løpe kjempefort, men jeg vil løpe.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat