Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-15, 23:46   #1
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.631
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

De siste dagenes snakkis har blant annet vært skolejente-veskedebatten - om det at jenter i storbyer bruker ekstremt dyre vesker til å frakte skolesaker og gruppepress omkring dette. En pekefinger rettes til foreldrene med en enkel løsning: Bare si nei - så slipper vi dette. Et problem her er jo selvsagt at de små ofte tar etter de store; mange av mødrene med pekefingre har selv dyre vesker. Og motejournalistikken flommer over av lister og artikler om hvilke kjendiser som eier og bruker hva og når. Og ikke minst motebloggerne da, som lever av å vise frem sine siste outfits og innkjøp der VeskenTM ofte er det det fokuseres mest på.

Som OsloVest-mor (til datter med rådyr veske, innkjøpt for sparepenger, og med venninner som sleper rundt på tilsvarende) ser jeg at det overfor fjortiser med pubertetsangst og tilhørighetsbehov ikke alltid er så lurt å bare peke finger og nekte. Og at holdningsarbeidet ikke er så lett når fokuset er så stort på viktigheten av å "ha det som alle andre har og som er dødsviktig" (som slett ikke er noe NYTT fokus, som mange her inne har påpekt).

For meg trigger dette en gammel kjepphest som jeg så gjerne skulle ha sett våkne til live hos flere, men kanskje er det gode grunner til å la kjepphesten sove - hva vet jeg - nemlig: At om skolen hadde EGNE vesker, som skulle brukes til skoleboktransport, med bæreplikt - så hadde mye av problemet vært løst. Det samme gjelder skoleuniform, som slik jeg ser det ville fjernet mye av motepresset på klær i skoletiden. (Og bare så det er sagt, så trenger ikke skoleuniform være foldeskjørt og slips, men like gjerne slitesterk joggebukse og skolegenser eller whatever.) Skoleuniform kunne også sponses til familier med svak økonomi uten stigmatisering.

Så - here goes: Hva tenker dere? Utdyp gjerne, jeg er oppriktig nysgjerrig.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.


Sist redigert av Miss Norway : 03-02-15 kl 23:52.
Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat