Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-08, 13:20   #24
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

På skolen vi sogner til er det 96 % minoritetsspråklige elever - ut fra dokumentet Elinblu postet ser det ut til at det betyr omtrent 12 norskpråklige på hele skolen, og drøyt 300 "minoritetsspråklige" elever. Det er klart det må være problematisk på flere måter, både sosialt og i forhold til læremiljøet, når det er så mange ulike språk og så få som har felles språk, og jeg kan ikke skjønne annet enn at situasjonen gå ut over tilbudet til de norskspråklige elevene.

Dette er selvfølgelig helt riktig, det er også en av de mest tungtveiende grunnene til at vi flyttet til Ellingsrud, vi sognet jo til samme skole som dere. Den kommer også ekstremt dårlig ut på de nasjonale prøvene, i 5.klasse så var det nesten 75% av barna som lå på dårligste nivå i lesing.

Her ute er det en normalt høy andel fremmedspråkelige i Oslo øst for tiden, ca. 50%, men resultatene fra de nasjonale prøvene lå på et helt annet nivå. Jeg har ikke noe problem med og sende mine barn på en skole med mange fremmedspråklige, men jeg har problemer med å sende dem til skoler som har dårlige resultater og vise til.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat