Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-08, 15:06   #33
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

På det trinnet jeg jobber i år er det 12 minoritetsspråklige elever. Kun én av disse elevene snakker og skriver norsk dårligere enn en gjennomsnitlig elev. Fem-seks av de resterende overgår de fleste av sine etnisk norske medelever.

Det er klart det er mange faglig sterke barn med fremmedspråklig bakgrunn. "Minoritetsspråklig" er jo veldig langt fra å være en homogen gruppe! Men en av ulempene ved en skole med mange språk, uavhengig av hvordan elevene ellers er og hva slags bakgrunn de har, er at elevene og lærerne i mindre grad har et felles språk, og det vil jeg tro gjør undervisningen langsommere og dårligere? Og på en skole der de norske er i så ekstremt mindretall som et par av Oslo-skolene gjetter jeg at det blir vanskeligere for de fremmedspråklige elevene å lære seg norsk skikkelig, slik at de ikke får sjansen til å bli så flinke som de elevene du nevner. Det er slett ikke bare i forhold til de "etnisk norske" elevene dette er en utfordring.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Hva som egentlig skjuler seg bak antall minoritetsspråklige kan være så mangt. Hvordan situasjonen er i Oslo generelt og på din skole spesielt vet jeg ikke noe om. Men jeg vil anta at ganske mange av de minoritetsspråklige elevene fungerer like godt som etnisk norske i undervisningssituasjonen.

Det tror jeg nok; det jeg er redd for, er at undervisningssituasjonen ikke fungerer så godt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat