Vis enkelt innlegg
Gammel 08-02-24, 07:45   #55
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Polyanna: godt beskrevet.
Senest i går var jeg med på at vi skulle rapportere på en eldre politisk bestilling. Det er veldig enkelt for politikere å både stille spørsmål og å bestille rapporter eller måter å jobbe på. Dette må utkvitteres jevnlig, man skal jo følge opp politikk. Etter litt undersøkelse viser det seg at ingen egentlig er interessert i den bestillingen lenger. Da må den formelt avvikles, som i seg selv er en prosess.

Jeg vet om en kjent politiker der folk spøkte med at han alene opprettholdt en stilling pga alle sine spørsmål. Og jeg vet om en mindre arbeidsenhet som får 70-100 innsyn i uka av journalister. Det tar også tid. Samtidig som loven sier noe om tidsbruk tillatt på søknader. Da vokser byråkratiet.

Ja, håndtering av politiske bestillinger både sentralt og lokalt legger beslag på mye ressurser i forvaltningen (som jeg mistenker vi snakker om, ikke hele offentlig sektor). Jeg tror det handler om flere ting, men blant annet politikere som vil framstå handlekraftige i øyeblikket ved å be om utredninger, rapporter og svar på spørsmål. Når resultatet foreligger, er kanskje den politiske interessen blåst over og rapporten blir liggende.

Og ja, innsyn er også arbeidskrevende, men samtidig ekstremt viktig. Her er det stort potensiale i effektivisering ved hjelp av teknologi.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat