Vis enkelt innlegg
Gammel 11-11-08, 10:27   #24
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: De sinte guttene og jentene

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Til tross for fire år på lærerskolen der jeg blant annet har spesialpedagogikk som fordypning (årsenhet) så har jeg ikke lært noe om det å takle barn med adferdsvansker av ulike slag.

Et sint barn har ikke alene blitt sint pga skolen. Hjemmeforhold, relasjoner, samspill er viktig for det som har gjort at de har havnet i en slik uheldig rolle. Når man har havnet i en rolle er det ofte vanskelig å komme ut av den. Det vil kreve at de rundt barnet ser barnet med i en annen rolle og hjelper det ut, men også medelever skal se barnet i sin nye rolle og reagere i forhold til dette. Derfor er det lett å falle tilbake i en rolle som på en måte er trygg, selvom den ikke er bra.

Det er skremmende å høre at utdanningen er såpass mangelfull. Da kan jeg forstå at man føler på at man kommer til kort.
Tror som deg at problemet er sammensatt, det viser seg jo ofte i det at man gjerne har en overdiagnostisering av ADHD hvor det gjerne viser seg i ettertid at det er andre ting barnet sliter med. Tror at man ved god og målrettet jobbing kan hjelpe noen av de som spiller sin rolle, men det er tidkrevende og hvilken lærer har tid til det? Selv fikk jeg i fjor frigitt tid til å drive med den type ting, et rent behandlingsopplegg for en ungdom.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg er selv mor til en gutt med noe atferdsproblemer, og jeg har på grunn av dette blitt kjent med foreldre til andre barn med diverse problemer. Min påstand er at siden systemet er så dårlig som det faktisk er så er det egentlig helt opp til foreldrene om dette skal gå bra eller ikke.

Vi foreldre må ikke gi opp. Vi må aldri slutte å stille krav. Vi må aldri slutte å mase. Vi må aldri godta at skolen snakker oss rundt med diffuse begreper som de ikke selv vet innholdet i.

I dette ligger (dessverre) at skolen vil oppfatte foreldrene som vanskelige, krigerske, i angrep - og ofte går skolens lærere da i forsvar. Helt naturlig, og like fullt uheldig.

Og dessverre er det sånn at foreldre som er litt mindre ressurssterke ikke alltid takler denne prosessen. De trekker seg ut og satser på at fagfolkene vet hva de gjør. Det er disse barna som blir de største taperne.

Jeg tror at hvis foreldre stiller krav til skolen vil skolen også etter hvert se behovet for kompetanseheving på atferdsproblemer (og på vanskelige foreldre).

Hadde det vært så enkelt! Jeg beundrer de foreldrene som klarer å stå på til tross for behandlingen de får i systemet. Hatten av for alle sammen.

Det som viser seg er desverre at barn og unge av ressurssvake foreldre kommer veldig skrått ut i livet. Når det kommer til foreldre med store ressurser ser man at de også kan bli så slitne av alt sammen at de til slutt gir opp. Det handler ofte om det at de ikke får hjelp, de har lite avlastning, de får ingen foreldreveiledning hverken fra skolen eller fra andre instanser.

Synes det blir å simplifisere ved å si at det kun er de med store ressurser på foreldresiden som klarer seg. Det er nok flest av dem men at dette er den eneste faktoren for å lykkes mener jeg ikke er riktig.

  Svar med sitat