Vis enkelt innlegg
Gammel 08-10-07, 21:43   #33
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Negative tall; leksehjelp trengs

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Mine elever er kjempegode på tallinjer! Vi har jobbet med det siden 1. klasse. Skolen jeg jobber på har fått penger til å "forske" på dette, dvs. prøve ut teori i praksis. Veldig, veldig gøy!

For mange fungerer det, men jeg syns ikke man bør henge seg opp i én metode. De aller svakeste klarer ikke nødvendigvis å knytte tallinjen til "virkeligheten" (=tekstoppgavene), mens for de sterkeste er det unødvendig å gå den veien når de tar det enklere i hodet med andre teknikker. Det viktigste man kan lære ungene i matematikk er å finne sine egne måter å løse oppgavene på, og kanskje særlig å gi dem et vidt spekter med løsningsstrategier.

Og noen kan rett og slett aldri klare det fordi de har dyskalkuli og bør kjøpe seg en casio fx-82ES først som sist.

gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat