Vis enkelt innlegg
Gammel 06-02-24, 14:16   #36
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.497
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Om det bare er skatteinngang fra bedrifter som er helt uten støtte som regnes som verdiskaping skjønner jeg at det blir lite. Men jeg får det ikke helt til å gå opp?

På detaljnivå er det jo rimelig komplisert, men overordnet nivå så synes jeg ikke det er så vanskelig å skjønne at feks en vgs er en ren utgiftspost for Norge (alt på skolen, bygget, læringsmidlene, lønnen til lærerene betales av fylket). Det at lærene betaler inn noe av lønnen sin i skatt betyr jo bare at noen av pengene går tilbake, slik at det blir litt mindre utgifter for Norge. Samme som når "noen jeg kjenner" kommer fra salg og har "spart penger". Nei, de har brukt mindre penger, men de har fremdeles brukt penger.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Zulu, det er i hvert fall fakta at vi bruker 20 % mer på offentlig sektor enn andre land vi vanligvis sammenlikner oss med.

Men hva får vi igjen i forhold til disse landene? Har vi bedre helsehjelp? Lever vi lengre? Har vi mer demokratisk utdannelse? Har vi bedre vei?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg leste det ikke sånn i det hele tatt. Jeg oppfattet ham sånn at de "varme hendene" (tåpelig uttrykk) bør satses på og absolutt være en del av offentlig sektor, men at nettopp disse topptunge organisasjonene ikke må få lov til å vokse.

Jeg er enig i at det mye "new public management" i offentlig sektor

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat