Vis enkelt innlegg
Gammel 01-05-10, 13:51   #85
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye bruker dere på mat i måneden?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Selvsagt. Men det er jo – som alt annet! – en prioriteringssak. Det er mye annet jeg ville knepet inn på før jeg begynte på matbudsjettet. Jeg kunne godt funnet på å selge bilen i stedet, f.eks.

Jeg ser rett som det er spor av en holdning som sier at det er «umoralsk» å bruke penger på forgjengelige ting, selv om man har pengene. Altså at det er moralsk tvilsomt å spise dyr mat når man kan spise billig, kjøpe dyre klær når man kunne handlet på H&M, reise på dyr ferie når man kunne lånt tantes hytte. Det er liksom så mye mer stuerent å bruke dem på et digert pengesluk av et hus. Som innbarket hedonist og elsker av forgjengelige gleder får jeg litt frysninger av sånt. (Det er klart man kunne gitt mellomlegget til barna i Afrika, men det synes ikke å være et reelt alternativ for særlig mange.)

Jeg understreker igjen at dette gjelder folk som har pengene og ikke av forskjellige grunner er nødt til å skjære helt inn til beinet.

Amen og halleluja og det som verre er. Jeg er veldig enig med deg i akkurat dette. Jeg tar utgangspunkt i egen situasjon når jeg svarer siden det ble spurt om hva jeg bruker. Jeg har en alenemor-venninne som velger å bruke 9.000,- på å leie en leilighet til seg og sin datter. For henne er det viktig å bo der de bor. Hun tjener ikke spesielt godt og det betyr at hun må skjære til beinet på bl.a. mat og klær. Jeg respekterer det, men hadde aldri prioritert likt selv. Jeg hadde bodd billigere og dermed sluppet unna å hele tiden måtte tenke meg om 5 ganger på hver en krone jeg hadde brukt.

Hver sine prioriteringer - verre er det ikke.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat