Vis enkelt innlegg
Gammel 02-08-19, 11:48   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Hvis dere ikke er veldig kyndige på byggeledelse selv, anbefaler jeg sterkt å sette bort hele oppdraget til en entreprenør. Det kan godt være det bygge- eller VVS- firmaet som skal gjøre størsteparten av jobben. Da slipper dere at forsinkelser hos én håndverker skaper store kjedereaksjoner hos alle de andre, siden det til en hver til er entreprenørens ansvar å koordinere, og den har ansvaret for å rydde opp i alle forsinkelser og problemer som oppstår.

Bruk av entreprenør vil også lette garantien betraktelig, siden du bare trenger forholde deg til entreprenøren, uansett om det er rørlegger, elektriker eller tømrer om har tabbet seg ut. En kamerat brukte to år på å krangle om garantien på varmekablene på badet, som aldri virket. Elektriker hevdet at rørleggeren hadde ødelagt dem. Rørleggeren hevdet at elektriker hadde lagt dem feil. Til slutt måtte hele gulvet tas opp og kablene legges på nytt. Delvis for min venns egen regning.

Jeg anbefaler å bruke et firma som er så solid at du er ganske dikker på at de vil finnes om fem år (så lenge garantien gjelder). Det betyr at du ikke bør bruke de billigste på markedet; solid håndverk er ikke billig. Jeg googlet meg frem til tre byggmestere og fikk tilbud fra alle tre.

Tenk nøye gjennom hva du vil ha gjort og få tilbud på hele jobben i første omgang/før kontraktsinngåelse. Det kommer nesten alltid på uforutsette ting underveis i et større oppdrag, men jo mer du har inkludert i kontrakten, jo billigere. Det er det som skjer før kontrakt du kan forhandle om. Står det ikke i kontrakten, så er det ikke inkludert. Det som kommer til i ettertid er gjerne priset dyrere, da du ikke lenger har forhandlingsmulighet og mange firma tar igjen overskuddet på ekstraoppdrag. Særlig hvis de priste hovedoppdraget lavere enn de egentlig ville.

Be om tilbud fra minst to likeverdige firma og sammenlign alle punkter grundig. Lavest pris betyr ikke alltid billigst. Det kan også bety at mindre oppgaver eller materiell er inkludert i prisen. Husk å sjekke punkt for punkt når du sammenligner tilbud. (Jeg bruker Excel-ark og krysser av for alle punkter: parkett inkludert, fliser inkludert, montering av lyspunkt inkludert, etterisolering av gulv inkludert, skjult el-anlegg inkludert osv.) Be gjerne om oppdatert tilbud, hvis noe mangler.

Riktig lykke til.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat