Vis enkelt innlegg
Gammel 03-12-06, 16:19   #7
to hen
***al-logisk
 
to hen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
Innlegg: 132
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

Sv: Et spørsmål til språkfantaster innen tysk:

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Snakker du om substantivet Schein eller verbstammen schein (av scheinen)?

- I utgangspunktet er det ofte sånn at man har et verb som utgangspunkt - her scheinen, som kan bety virke, synes, late til, skinne eller se ut.
- Så finnes det substantiv som er dannet av stammen av verbet (stammen finner du ved å ta bort -en på slutten). De er vanligvis hankjønn og vil ha ei betydning som er beslekta med verbets betydning. Her blir det der Schein, som kan bety skjær (som i lysskjær), skinn (lysskinn) eller seddel. Som du ser er de første to betydningene i samme gate som betydninga å skinne.
- En annen måte å lage substantiv av et verb på er å sette på -ung på slutten, og noen ganger en forstavelse, f.eks. Er-. Også da er betydninga gjerne i slekt med verbet. Die Erscheinung betyr framtoning, som da er beslekta med verbet gjennom virke, synes, late til.

Aner ikke om jeg har svart på det du spurte om, og det er godt mulig at jeg er delvis på jordet her (dette er ikke mitt hovedfelt), men dette er i hvert fall ting jeg bruker å forklare elevene mine.

Det oppklarte en del saker og ting ja. Takker så masse!

__________________
Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat