Vis enkelt innlegg
Gammel 26-07-18, 12:14   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Belgfrukttråden!

Jeg elsker belgfrukt, faktisk! Eller, det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg liker en god del.

Hvordan du kjøper kommer litt an på hvor mye styr du vil ha med dem. Jeg bruker ofte hermetiske, fordi de kan du bruke as is, de trenger ikke noe tilbereding. Unntaket er linser, de koker så fort at de kjøper jeg ofte tørre. Det hender dog at jeg lager en linsesalat med hermetiske linser, løk, persille eller koriander og sitron.

Store hvite bønner, kikerter og bønnemix som ofte kalles "salatblanding" bruker jeg til nettopp det; i salater. Spesielt liker jeg de store hvite til det.

Kikerter kan også brukes til falafel (men det er jeg ikke så glad i) og til hummus (men de foretrekker jeg å kjøpe ferdig. Anbefaler den hjemmelagde til Sagene grønnsakshandel. Bare spør Palmen. ).

Sånne sorte, mexicanske bønner (refried beans) på boks er god å blande med kjøttdeigen til tacos. Stek opp kjøttet, ta ut av panna, stek opp bønner, løk, chili og kanskje litt sopp og dump kjøttdeigen tilbake oppi.

Linsesuppe er superdigg og går raskt. Linser er også veldig bra å spe annen suppe med, f.eks. hjemmelaget tomatsuppe eller gresskarsuppe. Denne linsesuppa er deilig: http://www.veganmisjonen.com/2010/01/linsesuppe.html

Ferdige, frosne edamame får du kjøpt hos grønnsakshandlere og i Mathallen. De bare damper du raskt, serverer med et dryss flaksalt, også sutter du ut bønnene av belgen. Super side dish/forrett til sushi.

Ferske bønner liker jeg å dyrke selv. Spesielt er hestebønne godt. Brekkbønner kan jeg ikke fordra. Jeg kjøper ikke ofte ferske bønner og erter i butikken, fordi næringsverdien forringes så raskt etter plukking. Da er det faktisk best å kjøpe frosne, mange av dem blir frosset i selve plukkemaskinen, faktisk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat