Vis enkelt innlegg
Gammel 12-05-11, 15:08   #4
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

JA til norsk landbruk! Jeg mener regnestykket er stort og komplekst, og at alle positive sider med landbruket ikke kommer fram i form av tall. Her snakker vi om mange "ikke prissatte konsekvenser" hvis man skal gjøre en konsekvensutredning av nedlagt norsk landbruk.


Min personlige meninge er at det er nettopp den holdningen som er i ferd med å kvele det norske landbruket. Vi lever i et kapitalistisk samfunn der stort sett alt har en satt pengeverdi. Men fordi landbruket gjør så mye mer enn å produsere mat, går regnestykket helt i ball.

Fakta er at i dag har vi et subsidierings system som i stor grad belønner ekstensiv og dårlig drift. Man kan faktisk tjene er grei årslønn på å ha ku, uten å produsere hverken melk eller kjøtt. Eller på å så vekster man vet aldri vil kunne modne og kunne høstes. Det er en galskap som jeg mener er fullstendig uten sidestykke. Norske bønder er i stor grad uansvarlig gjort i forhold til matproduksjons delen fordi "alle de andre" verdiene har fått ekstremt stort fokus. Vi er i ferd med å subsidiere fram et liksom landbruk, som er pent å se på, lukter lite og som er basert i stor grad på at noen har det som "hobby" (dvs at de henter hovedinntekt et annet sted).

:kaster brannfakkel:

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat