Vis enkelt innlegg
Gammel 21-08-16, 22:34   #50
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peptalk med gutta våre

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Men jeg må si jeg er overrasket over at HI som stort sett prøver å se forbi kjønn startet en diskusjon om "prat med gutta" når hun lenger ned sier hun mener den er relevant for jenter også. Hvorfor lages det da en slik overskrift?

Det vet jeg ikke, men jeg tolket det som at hun skrev om en prat hun hadde hatt med sine gutter, og at det var denne praten hun refererte til i overskriften.

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Og til dem som mener at man må snakke spesielt med guttene om dette: Jenter/kvinner som vokser opp uten å oppleve kvinnehets, nedvurdering pga. kjønn osv. eller ikke har blitt bevisstgjort på dette kan også ha vanskelig for å se at dette er et reelt problem. Jenter/kvinner kan også bidra til å nedvurdere kvinner.

Det er jeg helt enig i. Det er kjempeviktig for jenter og kvinner å være bevisst på kvinnediskriminering og misogynisme. Jeg håper ikke innlegget mitt fikk det til å høres ut som om jeg mente man bare skal snakke med gutter om dette.

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det er derfor jeg ikke forstår at dette er noe vi skal legge meste på unge gutter. Selvfølgelig kan vinklingen på en samtale være noe annerledes ut fra om man snakker med en gutt eller jente, men ikke nødvendigvis.

Jeg har ikke sagt at det er noe vi skal legge "mest" på unge gutter - selvsagt er dette temaer man skal snakke med jenter om også. (Selvsagt!) Men det er mest menn som er problemet når det gjelder misogynisme, og mest kvinner som har problemet, og derfor blir opplevelsen og oppfatningen annerledes for gutter og jenter, tror jeg. Jeg tenker det veldig ofte, helt av seg selv, vil bli en annen vinkling - ikke fordi jeg mener det "bør" være det, men fordi utfordringene i disse sammenhengene ofte er annerledes for gutter og jenter.


Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg er også overrasket over at du i et så langt innlegg, Skilpadda, mener at jeg (?) barnsliggjør diskusjonen, mens du helt unnlater å kommentere det Esme skriver.

Jeg beklager parenteskommentaren min. Jeg burde droppet den, og ville ha gjort det om jeg hadde gitt meg selv en ekstra gjennomlesing før jeg postet.

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg er redd for at vi i forsøket på å få slutt på kvinnehets og nedvurdering av kvinner, får mange menn til å føle seg nedvurdert og marginalisert. Det settes merkelapper på menn og gutter som gruppe som jeg opplever som veldig urettferdige, og derfor synes jeg det er viktig å være bevisst på hvordan man diskuterer dette og hvordan man snakker med barn og unge om det.

Absolutt.

Men det betyr ikke bare at vi skal være bevisste når vi snakker om det, men også at vi bør bevisstgjøre gutter og menn når det gjelder hva som er det faktiske problemet - det reelle problemet når det gjelder f.eks. festvoldtekter er ikke at gutter og menn kan føle seg nedvurdert når man tar det opp som systemproblem, og dersom de synes det er ubehagelig at problemstillingen blir tatt opp, så bør de jobbe litt med seg selv.

Jeg ble for eksempel kjempesur over den advokaten i forrige uke som kom med et motsvar til det "åpne brevet" en komiker skrev til sønnen sin. I motsvaret skrev juristen blant annet "Spesielt i regel 2 «respekter kvinner som om de skulle vært moren din», driver Ødegaard med selvpisking som er perfekt egnet til å frata sønnen selvtillit han sårt vil trenge i møte med vårt barnehage- og skolesystem". Hvis man opplever en oppfordring til å respektere kvinner som selvpisking som tar fra en selvtilliten, så synes jeg man er så lettkrenket at dette er et problem i seg selv.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat