Vis enkelt innlegg
Gammel 10-08-19, 00:18   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?

Jeg blir litt forvirret her - tror dere helt oppriktig at det ikke både jobbet enormt mye med, og oppnås fantastiske resultater for - de to øverste områdene?!

For å ta equinor, som er den største aktøren på øverste linje der, så er de på vei mot en 20% reduksjon mot 2030, de har allerede redusert utslippene med borti to millioner tonn per år de siste ti årene, og ramper opp nå. I tillegg til det de gjør på metan (mye kortere levetid i atmosfæren, men også mye større effekt på drivhuseffekten og dermed et veldig akutt problem). Dette oppnås delvis som politikk, gjennom blant annet det norske forbudet mot gass flaring, men kommer også fra et veldig sterkt fokus fra ledelse og ansatte i selskapet. De andre jobber langs samme linjer.

For å ta linje to, så tror jeg en av de største aktørene er norcem. Sementproduksjon har et kolossalt fotavtrykk, CO2 er et biprodukt av produksjonen. De har jobbet hardt og systematisk i årevis for å få til fungerende fangst og lagring, jeg husker jeg hadde et møte med dem om det for en 4-5 år siden, og nå bygger de det! I tillegg til effekten det har på akkurat deres utslipp, så er det an enorm betydning for globale utslipp på sikt. Det er virkelig en månelanding.


Angående fly: utenriks er ikke med i statistikken. Det er lange flyturer som har vært trukket frem som "versting", stort sett.

Mye shipping er heller ikke med. Der skjer det også mye, blant annet på hybrid, og på mer effektiv fremdrift. Mange av de nyvinningene som nå testes ut og installeres på norske skip bidrar med flere prosents reduksjoner hver. Her er det vinn-vinn, fordi reduserte drivstoffkostnader er bra for eierne også.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat