Vis enkelt innlegg
Gammel 18-07-08, 21:54   #5
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Reglene for Gin Rummy?

Lærte av mine søskenbarn... får se om det er det samme jeg spilte med mine venninner før, og også med foreldrene mine (har ikke spilt på lenge, for faren min kan være ganske treg til å tenke seg om der, og det tar fort godt over 2 timer med han med... hehehe)

Bruker to kortstokker, og alle jokere. (spiller en mer en 5-6 spillere kan det være greit med 3 stokker...)
Alle får 10 kort, første mann 11 kort (denne regelen er litt rar, for den kan jo like godt bare trekke et kort) Skal ha kombinasjon av tress og stripe.
et tress er tre kort av samme verdi , f.eks 3 8'ere (men du kan ha 4 av samme verdi, er minst 3)
en stripeer minst 4 kort etter hverandre i samme sort, f.eks 3,4,5 og 6 i hjerter. En kan også gå "rundt", altså, Q, K, A,2,3 osv.
Kan ikke bruke det samme kortet flere steder, og ikke 2 stripe i samme sort. Jokere kan brukes hvor som helst.
Det er 7 omganger:
1. 2 tress
2. 1 tress og 1 stripe
3. 2 striper
4. 3 tress
5. 1 tress og en stripe på minst 7 kort
6. 2 striper og 1 tress (og "alt ned")
7. 3 striper (og "alt ned")

En trekker enten kort fra bunken som er "ned", eller fra de som andre har kastet ("oppbunken"). Trekker et kort, og kaster ut et en ikke vil ha i "oppbunken". men du kan også trekke flere kort, på to måter:
1. Når det er din tur trekker du flere kort fra "oppbunken" (f.eks om du vil gjerne ha et kort som er lenger ned i bunken). For hvert ekstrakort du et trekker fra oppbunken, må du trekke et straffe kort fra "nedbunken", Du må ta alle de kortene oppå den du ønsker, så hvis du vil ha den tredje fra toppen, må du ta tre fra "oppbunken" og to fra "nedbunken"
2. Du kan be om kort når det ikke er din tur. Hvis dere f.eks er 5 som spiller, og spiller nr 2 etter deg kaster et kort du gjerne vil ha spør du om du kan få den. Nestemann har førsterett på kortet, men hvis ikke han vil ha , og ikke de andre som er før deg vil ha kan du få den. Da må du også ta et ekstrakort fra nedbunken.

Når det er din tur og du har det som kreves den runden (alt, ikke bare 1 tress f.eks) kan du etter å ha trekt et kort, legge ned dine foran deg og så kaste et kort i oppbunken. Etter at du har lagt ned selv kan du legge kort på de andre sine (evt samtidig dersom noen har lagt ut før deg). Har noen andre feks lagt ned 4'ere og du har 1 4'er legger du den på den sine 4'ere. Du kan også ta andre sine jokere (evt dine egne senere hvis du får det kortet du manglet) og bruke de der du selv vil. Men kan ikke ta jokere i tress (for de er ikke et helt bestemt kort, kan jo være hjerte, spar...)
Stripe kan som sagt "gå rundt", så kan legges langt utover kravet på 4, og tress kan bli mange og.
Runden er over når en er kvikk alle kortene sine (legger da den siste i oppbunken). Da telles poeng på hånda til de som har igjen kort.
joker er 50 poeng, Ess 15 (tror jeg..), J,Q,K 10 poeng, de andre sine resp. verdier

På de to siste rundene skal ALT ned! Da skal til og med det kortet en trekker passe inn og alt legges ned samtidig, altså ingen kort i oppbunken. Det er da det blir mye trekking av ekstrakort... for å få fylt alle hull. Og mye poeng på de som ikke da får lagt ned.... Og det er på disse oppgangene en skjønner hvorfor en trenger flere kortstokker.



Håper virkelig det er denne du har spilt... hehe... hvis ikke er det vel oppfrisking for andre som evt kan spillet. Kjempemorsomt, men ikke fullt så gøy med sirup-medspillere

Er vel en stund til jeg kan lære ungene den... (pappaen er nemlig ikke glad i å spille kort, jeg spiller gjerne med andre når han ikke er hjemme...) Har nettopp lært de 5-kamp, og de synes det er gøy (litt gøyere for meg enn vri8'er og idiot...)

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat