Vis enkelt innlegg
Gammel 11-06-19, 19:39   #64
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Nå er min oppfatning av kapselgarderobe farget av å hørt på Pengesnakk.no-podcast. Hun snakker ikke om å kaste klær, men at hver årstid har en selektert «kapsel». Så bytter man ut hver tredje måned. Så en bluse som ikke kommer me di vinterkapselen, kan godt komme med på sommeren. Et plagg som aldri blir utvalgt, kan gå i seg selv og tenke om det kanskje bør få et nytt hjem. Med kapsel oppnår man ikke bare miljø- og pengemessige fordeler, men også at man ved å ha mindre å velge mellom sparer tid og grubling («har ingenting å ha på meg»), for alt i aktuell kapsel skal passe, og er selektert ut for denne sesongen.

Det er interessant!

Det jeg har fundert en del over er fordelingen min i garderobene. Jeg har mye større andel sommerklar enn vinterklær, så ca 2/3 av garderoben min er ubrukelig 2/3 av året. Jeg har flere sommerjakker enn vinterjakker, flere sommersko enn vintersko. Noe av dette henger selvsagt sammen med økonomi og plass: vintertøy er både dyrere og tar mer plass enn sommertøy. Samtidig så bruker jeg mye tid på å føle meg meh om vinteren fordi jeg føler meg ufiks og kjedelig. Så jeg kan nok ta noen grep også her mtp hva slags tøy jeg prioriterer å kjøpe, og heller legge litt krefter i å finne fint og bærekraftig vintertøy jeg føler meg vel i og kan føle meg vel i det lenge.

Jeg gjorde én (brukt-)investering i vinter, jeg kjøpte en sånn tynn dunjakke som jeg kan ha under en ullfrakk slik at jeg kan forlenge sesongen på ullfrakken.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat