Tråd: Mandler
Vis enkelt innlegg
Gammel 27-11-06, 14:17   #3
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mandler

Jeg har spurt en eller annen lege (lurer på om det var en allergiapesialist på DinBaby ?) om dette. Svaret var at mandlene i marsipan ikke var like allergifremkallende som rene mandler og andre nøtter. Jeg er selv restriktiv på å gi nøtter til mine små, litt fordi både jeg og mannen reagerer litt på hasselnøtter og mandler. Jeg regner med at Lillesøster på 20 måneder kommer til å få smake litt marsipan i år.

Min egen lille teori er at det i enkelte tilfeller er "støvet" utenpå mandlene/nøttene man reagerer på. Jeg har iallefall aldri reagert på mandelmasse, men jeg kan få kraftig kløe av å spise hele mandler.

Pinjekjerner har jeg lurt veldig på selv. Dessuten er det jordnøttolje i enkelte pestoer. Jordnøtter er da det samme som peanutter, er det ikke?

Dersom man ikke er disponert for allergi, tror jeg ikke man trenger å holde barna unna mandler og nøtter i tre år. Men de bør ikke få hele nøtter før de er såpass gamle, fordi de kan sette dem i halsen eller få dem på lungene.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat