Vis enkelt innlegg
Gammel 01-05-14, 23:40   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baking til 17. mai - hjelp!!!

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Suksessterte

Bunn
250 g mandler - malt
250 melis
5 eggehviter

Eggehviteme piskes stiv.

Skjær forsiktig inn melis og mandler

Røra fordeles i to rundformer (ca 24 cm) og stekes på 180 grader i 30 minutter - nest nederst i ovnen. Jeg har ikke to former, så jeg kler innsiden av kakeformen med aluminiumsfolie og lager en form av det som jeg bruker.

Fyll
1 dl fløte
125 g sukker
5 eggeplommer
125 g meieri smør

Fløte og sukker gies et oppkok under omrøring (NB SVAK varme) la det koke litt - ca 1 min.

Avkjøl i vannbad

Ha i eggeplommene gjennom en sil og rør godt så det ikke skiller seg.

Gi et oppkok under STADIG omrøring - på SVAK varme - kok i ca 1 min.

Avkjøl

Tilsett smør og rør til luftig krem.

---------

Monteringsanvisning:

Ta mesteparten av fyllet og ha det oppå en av bunnene

Legg bunn nr 2 oppå bunn nr 1 og fyllet

Smelt 1 - 1 1/2 plate med Dronning kokesjokolade (eller annen kokesjokolade)
(Tilsett noen ss fløte i sjokoladen, blir sjokoladen kornete tar du bare i litt mer fløte hvis du vil - kan droppes - men sjokoladen blir mykere slik)

Ta all sjokoladen og bre den utover kaketoppen

La det stå en liten stund slik at sjokoladen stivner

Ta det som er igjen av fyllet og ha det i en kakesprøyte og pynt toppen. Jeg bruker lage sikksakk
gitter over.

Denne kan du lage helt ferdig og fryse ned. Trenger bare tas opp et par timer før den skal spises.

Mener jeg har laget tilsvarende før, ikke vanskelig, det får jeg til. Bare synd jeg får to som må leveres 17. mai og ikke 16.......Ja ja.

Neste år er vi tilbake i vår bydel igjen, ting blir nok litt enklere da.

Regner med jeg skal bake og fryse ned, ja. For 16. mai er det oppmøte til dugnad først, etter jobb.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat