Vis enkelt innlegg
Gammel 10-09-18, 14:42   #95
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.463
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å hykke/ å ta hykkas - et dialektuttrykk?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå kom jeg på et begrep jeg virkelig savner, ofte, og det tok mange år før jeg skjønte at folk flest ikke skjønte bæret når jeg brukte det:

"Vil du være med på kjøtt og flesk?"

Det betyr å være med "på liksom", men ikke helt det. Typisk brukt om et småsøsken som får være med på Boksen går, men som ikke kan "bli ute" eller hva det heter. Jeg ville bruke det i sted, da jeg skrev en mail til et idrettslag med spørsmål om sønnen min kunne være med "bare litt", altså ikke seriøst, men som en sideaktivitet til andre ting. "På kjøtt og flesk", rett og slett.

Der jeg bodde som liten (nord-norge) het det å være med "på kjøtt og blod" og det gjaldt typisk min lillesøster og den jevngamle nabogutten når vi slo ball. Det var ikke lov til å stikke dem, men de sprang som gærne likevel.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat