Vis enkelt innlegg
Gammel 11-12-18, 13:24   #60
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det har du fått klart fram. Jeg syns allikevel det er rart at du ikke reflekterer mer rundt dette, siden det åpenbart er noe som diskuteres bredt i samfunnet, som også har fått kritikk av Barneombudet og Datatilsynet.

Barnekonvensjonen gir også barn rett til privatliv, noe som med overvåking i stor grad tas fra dem.

Dette handler ikke om "jeg gjør hva som funker for min familie", men om strømninger i samfunnet, og hvor vi ønsker å ende opp. Mer og mer overvåking blir innført under dekke av "det er jo bare å si nei" "det er til ditt beste" "om du ikke gjør noe galt så har du ikke noe å bekymre deg for". Jeg syns rett og slett ikke det er greit. Barn må lære seg å håndtere verden, de må få ta egne valg, og foreldre må lære seg å takle at barn ikke er noe de eier og bestemmer over i ett og alt, men er noen man skal oppdra og utvikle til å bli gode samfunnsborgere med evne til å tenke seg og ta egne avgjørelser.

https://www.p4.no/nyheter/kritisk-ti...tikkel/657431/




Poenget her er at du oppfatter det jeg gjør som at jeg overvåker min familie. Det gjør jeg ikke. Hadde jeg ønsket å overvåke de, hadde jeg gjort det, og da hadde jeg utnyttet alle mulighetene jeg har til å gjøre nettopp det. Det gjør jeg ikke. Jeg benytter meg av funksjoner svært mange, og stadig flere, har tilgang til, i form av ny teknologi som er tilgjengelig i telefoner, biler, låssystemer (som jeg ikke har tenkt på før) osv. Netflix kontoen har en separat bruker for oss alle, jeg kan følge med på hva de andre ser på. Det er utallige slike former for "overvåkingsmuligheter" i hverdagen. Og ungene våre kommer til å møte enda flere. Så de må lære seg om den rollen teknologien skal ha i samfunnet. Hvordan vi kan bruke teknologien på en forsvarlig og fornuftig måte, og hvordan den kan gjøre ting lettere for oss. Jeg er avhengig av bilappen vi benytter. Det er uaktuelt å skru av en funksjon som gjør det mulig å finne igjen dyre telefoner når de forlegges. Det er lettvint å se hvor mannen er på veien hjem, heller enn å ringe ham når han ikke har handsfree i bilen han kjører. Jeg er fullstendig klar over hva barnekonvensjonen sier, og i motsetning til hva du synes å tro om meg, så har jeg ingen interesse i å ta fra ungene privatlivet sitt. Overhodet ikke. Men det snakkes om at man sjekker Snapkart osv - det finnes så utrolig mange flere områder hvor man legger igjen spor andre kan se, at dersom snapkartet er det man bekymrer seg for, så tror jeg man bør sette seg inn i alt annet man bruker i løpet av en hverdag. Har man felles handlekort med ektefellen (som vi har) kan jeg se nøyaktig hva han har handlet hvor og når. Fri familie - jeg mottar fakturaen for alle og kan se hvem som har ringt hvor og når. Utallige muligheter.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat