Vis enkelt innlegg
Gammel 18-12-07, 12:12   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.012
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjokoladekarameller

Jeg har fått flere forespørsler om oppskriften på karamellene jeg har laget til jul, så jeg legger dem ut her. De er ytterst enkle å lage, men veldig gode.

Oppskriften er funnet i en reklame for eldorado, så i det står egentlig "eldorado" foran nesten alle ingrediensene. Det tror jeg nok at man ikke skal tenke så mye på.

Sjokoladekarameller

50 g smør
450 g sukker
3 dl fløte
1,5 dl melk
3 ss vann eller væske med smak (jeg brukte kaffe)
100 g mørk kokesjokolade
evt. hakkede nøtter (det brukte ikke jeg)

Ha alle ingrediensene unntatt kokesjokoladen i en tykkbunnet kasserolle og kok opp. Rør av og til. La masseb koke på middels varme til den kan formes til en kule i kaldt vann. (Dette tar en god stund, men ikke bruk altfor lav temperatur for da tar det en evighet.) Trekk kasserollenm av platen og ha i sjokolade. Tilsett eventuelt også nøtter. Rør godt. Hell massen i en ikke for stor ildfast form som er dekket med bakepair. Sett karamellene kjølig. Del konfekten i passe biter med en skarp kniv.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat