Vis enkelt innlegg
Gammel 19-01-18, 12:01   #54
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det visste jeg faktisk! Men det handler jo egentlig ikke om "sunnhet" da, syns jeg i allefall.



Nei, det er vel nettopp det som gjør det vanskelig: Hva er "sunt"?

For noen er kaloriinnhold vesentlig for det, for andre er blodsukkerstigning kjempeviktig, immunsforsvarseffekter er viktige, hormonelle effekter også. Og kombinasjonen av disse, selvsagt. Akkurat når du er forkjølt er det "sunt" at honning i teen kan hjelpe mot hoste og sår hals, når pollensesongen kommer er det "sunt" å redusere behovet for antihistaminer, vil jeg tro.



ElinM: Både interessant og relevant det du sier om gluten/fruktaner! Når Nordstrandene i denne verden råder klientene sine til å kutte ned på gluten og begrunner det med at "gluten er skadelig for tarmene for mange" så er begrunnelsen feil, men remediet kan være riktig. Og når begrunnelsen blir feil så kan det også gjøres feilvurderinger i hvordan man igangsetter remediet, selvsagt.

Men filosofisk: Hvor mye betyr det for den som opplever helseforbedring av å redusere gluteninntak, at begrunnelsen er presis?

(Personlig føler jeg at det er viktig, fordi jeg liker at ting "går opp", men kanskje ikke? )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat