Vis enkelt innlegg
Gammel 23-08-13, 00:29   #11
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg lage med salt karamellkrem?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, hallo, du kan ikke bare si uten å komme med oppskrift! Nå er det like før jeg må google "perverst god salt karamellkrem"!

Beklager, jeg tar sjølkritikk!

Finn fram en visp og kremfløte så det står klart. I en tykkbunnet gryte tar du 75 gram sukker og 2 ss vann og blander, og la det smelte til karamell uten å røre - bare dytt litt rundt på gryta. Det skal bli ganske mørk karamell, men ikke brent. Sett gryta til side og ha i 3 ss kremfløte under kraftig omrøring, pass deg, for det spruter. Sett til side for å avkjøles.

Rør 170 gram smør hvitt med 1/2 ts salt.

I en stålbolle eller noe annet egnet tar du 2 store eggehvitter og 2 ss sukker. Ha over lett kokende vannbad og pisk i minst 10 minutter til sukkeret har løst seg opp og hvittene er skummende/halvstive. Ta blandingen over til en mikser og pisk videre i ti minutter til den har avkjølt seg og er helt stiv.

Ha i smøret litt etter litt. Blandingen skiller seg til å begynne med, men oppfører seg etter hvert. Når alt smøret er i lar du maskina gå mens du sakte heller i karamellen.

Smak til, det kan hende du synes den skal ha litt mere salt.

Jeg lager bare dobbel porsjon, denne porsjonen er som du ser ganske liten, men det avhenger jo av hva du skal bruke den til.

Den holder seg i kjøleskap i fem dager.

Nei, jeg sa ikke oppskriften var enkel.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat